أثر التفاعل بين نمط التلميحات (المکتوبة/اللونية) والأسلوب المعرفي في التعلم النقال على تنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک والتفکير الابتکاري لدى طلاب تکنولوجيا التعليم The effect of the interaction between the style of cues (written/ colored) and the cognitive style in mobile learning on developing infographic production skills and innovative thinking for Educ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن دراسة أثر التفاعل بين نمط التلميحات (المکتوبة/اللونية) والأسلوب المعرفي (الأعتماد على المجال/الأستقلال عن المجال) في التعلم النقال على تنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک الثابت باستخدام برنامج الفوتوشوب والتفکير الابتکاري لدى طلاب تکنولوجيا التعليم بالفرقة الثانية بمقرر إنتاج الرسوم التعليمية. تم الإعتماد على التصميم التجريبي وهو التصميم العاملى البسيط (2×2) الذي يهتم بقياس أثر متغيرين مستقلين، وهما نمط التلميحات (المکتوبة/اللونية)، والأسلوب المعرفي (الأعتماد على المجال/الأستقلال عن المجال) في التعلم النقال، على المتغيرات التابعة وهي الجوانب المعرفية، الجوانب الأدائية لمهارات إنتاج الإنفوجرافيک الثابت باستخدام برنامج الفوتوشوب، والتفکير الابتکاري. تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، بطاقة تقييم أداء مهارات إنتاج الإنفوجرافيک الثابت باستخدام برنامج الفوتوشوب، واختبار للتفکير الابتکاري، وتکونت عينة البحث من 59 طالبًا وطالبة وتم تقسيمهم إلي أربع مجموعات حسب الأسلوب المعرفي، وتم استخدام برنامج ال SPSS لإختبار فروض البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى: وجود تأثير عند تقديم نمطي التلميحات في التعلم النقال لصالح التلميحات المکتوبة وأنها أفضل من التلميحات اللونية على تنمية التحصيل الدراسي، والأداء المهاري، والتفکير الابتکاري؛ وأنه يوجد تأثير أيضًا للأسلوب المعرفي في التعلم النقال لصالح الطلاب المعتمدون بأنهم أفضل من المستقلون عند تنمية التحصيل الدراسي، والأداء المهاري لديهم، ولا يوجد تأثير للأسلوب المعرفي عند تنمية التفکير الابتکاري؛ ووجود تأثير للتفاعل بين نمطي التلميحات والأسلوب المعرفي في التعلم النقال على تنمية الأداء المهاري لصالح مجموعة ذوي أسلوب التعلم المعتمد مع التلميحات المکتوبة، ولا يوجد تأثير لهذا التفاعل عند تنمية التحصيل الدراسي، والتفکير الابتکاري.
The aim of the current research is to reveal the study of the impact of the interaction between the cues of cues and the cognitive style in mobile learning on developing skills of fixed infographic production using Photoshop and innovative thinking among students of educational technology in the second year of the In a course to produce educational fees. it has been relayed on experimental design based on  (2 × 2) was used to measure the effect of two independent variables, which are  the two cues patterns (written/ colored), and the cognitive style of the mobile learning, on the dependent variables, which are cognitive achievement, and the skills of fixed infographic production using Photoshop and innovative thinking. The research tools consisted of an achievement test, a card to evaluate the performance of fixed infographic production skills using Photoshop, and an innovative thinking test. The research sample consisted of 59 male and female students and they were divided into four groups according to the cognitive method. The SPSS program was used to test the hypotheses of research, and the search results reached To: the presence of two hint cues in mobile learning in favor of written hints and that they are better than color hints on academic achievement development, skill performance, and innovative thinking; and that there is also an effect of cognitive style in mobile learning for the benefit of students. You provide that they are better than the independent ones when developing academic achievement, and their skillful performance, and there is no effect of the cognitive style when developing innovative thinking; and the presence of an interaction between the two cues of cognitive and cognitive style in mobile learning on the development of skill performance, and there is no effect of this interaction when developing academic achievement, and innovative thinking 

الكلمات الرئيسية