التفاعل بين نمط تقديم الفيديو الرقمى (المصغر/ التفصيلي) ببيئة تعلم إلكترونية وأسلوب التعلم (الحسى/الحدسى) وأثره على تنمية مهارات تصميم وإنتاج كائنات التعلم ثلاثية الأبعاد لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية - جامعة بنها

2 كلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الى دراسة التفاعل بين نمط تقديم الفيديو الرقمى (المصغر/ التفصيلى) ببيئة تعلم إلكترونية وأسلوب التعلم (الحسى/ الحدسى) وأثره في تنمية مهارات تصميم وإنتاج كائنات التعلم ثلاثية الأبعاد لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وقد استخدم بالبحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (80) طالبًا وطالبة، وقسموا لأربع مجموعات تجريبية، وتضمنت أدوات البحث: اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفى لمهارات تصميم وانتاج كائنات التعلم ثلاثية الابعاد، وبطاقة ملاحظة الجانب الأدائى لمهارات تصميم وإنتاج كائنات التعلم ثلاثية الأبعاد، وبطاقة تقييم كائنات التعلم ثلاثية الأبعاد التي أنتجها الطلاب باستخدام برنامج3D Max ، وبعد تطبيق أدوات البحث ومادتي المعالجة التجريبية على عينة البحث أسفرت نتائج البحث: وجود أثر للتفاعل بين نمط تقديم الفيديو الرقمى (المصغر، التفصيلى) ببيئة تعلم إلكتروني وأسلوب التعلم (الحسى/ الحدسى) على كل من الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، وبطاقة تقييم كائنات التعلم ثلاثية الأبعاد لصالح المجموعة التجريبية الأولى التى درست في ببيئة تعلم إلكترونية تتضمن فيديو رقمي مصغر وأسلوب التعلم الحسي.
The interaction between the digital video presentation style (miniature/detailed) in an electronic learning environment and the learning style (sensory/intuitive) and its impact on developing the skills of designing and producing three-dimensional learning objects among educational technology students.
The research aimed to study the interaction between the digital video presentation style (miniature/detailed) in an electronic learning environment and the learning style (sensory/intuitive) and its impact on developing the skills of designing and producing three-dimensional learning objects among educational technology students, The research used the descriptive analytical method and the experimental method based on the quasi-experimental design. The research sample consisted of (80) male and female students, and they were divided into four experimental groups. The research tools included: an achievement test to measure the cognitive aspect of the skills of designing and producing three-dimensional learning objects, and a note card for the performance aspect. For the skills of designing and producing 3D learning objects, and the evaluation card for 3D learning objects produced by students using the 3D Max program, After applying the research tools and the two experimental treatment materials to the research sample, the research results resulted in: There was an effect of the interaction between the style of presenting the digital video (miniature, detailed) in an e-learning environment and the learning style (sensory/intuitive) on the achievement test, the observation card, and the learning objects evaluation card. 3D for the benefit of the first experimental group that studied in an electronic learning environment that included a mini digital video and a sensory learning method.