التفاعل بين نمطين للتحکم في عرض الفيديو التشعيبي والاسلوب المعرفي ببيئة تعلم إلکتروني وأثره على الحمل المعرفي ومهارات إنتاج العروض التعليمية للطالبات المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

يمتلک الفيديو عديد من الإمکانيات والمميزات الفريدة، فهو أکثر الوسائط التعليمية ثراءً للمعلومات بأشکالها المتعددة، إذ يجمع بين الوسائط المختلفة، الصور، الرسومات، الثابتة والمتحرکة، والصوت والمؤثرات الصوتية، والنصوص في وسيط واحد. وعلى الرغم من أنه لا جدال في أن الفيديو يسهم في تحقيق العديد من الأهداف التعليمية، إلا أن الفيديو الخطي يعد تجربة سلبية، وقد يؤدي إلى تعلم سطحي وغير کافٍ للتأثير على إکتساب سلوکيات التعلم المختلفة، بالإضافة إلى أنه يستغرق من المتعلمين وقتًا طويلًا للعثور على المعلومات المطلوبة، الامر الذي جعل النتائج العلمية حول الفعالية العامة للفيديو غير متسقة، وقد دعا ذلک الباحثين إلى محاولة التغلب على هذه المشکلات من خلال تطوير تقنيات جديدة للفيديو؛ من أهمها الفيديو التشعيبي. ويعد التحکم في عرض الفيديو التشعيبي من أهم المتغيرات التصميمية التي يجب الإهتمام بها، والبحث فيها، إذ أن عدم وعي المتعلم بمعلومات حول مسارات التنقل والإبحار في الفيديو التشعيبي يعد مشکلة معقدة، مما قد يؤدي معه إلى زيادة الحمل المعرفي على المتعلم. ويقدم الفيديو التشعيبي دعمًا إبحاريًا متقدمًا ومرنًا يتيح للمتعلم التحکم في عرض مقاطع الفيديو التشعيبي، حيث يتفاعل المتعلم مع الفيديو التشعيبي وفقًا لقدراته وحاجاته أثناء معالجة مواد الفيديو التعليمية، ويتم هذا التفاعل من خلال عدة أنماط، يتم من خلالها قيام المتعلم بالتحکم في عرض مشاهد الفيديو التشعيبي، وتتمثل هذه الأنماط في قوائم المحتويات، خرائط الصور، المخططات الزمنية، المناطق الحساسة (نقاط الربط)، وقد اقتصر البحث الحالي على نمطين فقط من أنماط التحکم في عرض الفيديو التشعيبي وهما نمط قائمة المحتويات، ونمط خريطة الصور.
يتأثر التعلم من الفيديو التشعيبي، وتحديد أنماط التحکم في عرضه بعوامل عديدة، ومن ثم يصعب القول بتفضيل نمط على آخر. ومن أهم العوامل التي تؤثر في التعلم من الفيديو التشعيبي وتحديد النمط الأکثر فاعلية، أسلوب التعلم، لذا فقد أهتم البحث الحالي بدراسة أثر التفاعل بين نمطين للتحکم في عرض الفيديو التشعيبي (قائمة محتويات، خريطة صور)، والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل) الغموض على مهارات إنتاج العروض التعليمية والحمل المعرفي. وقد تم ذلک باستخدام نموذج محمد خميس (2007م) للتصميم التعليمي، وفي ضوء مجموعة من المعايير التصميمية التي تم تحديدها. کما تم إعداد اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي من مهارات إنتاج العروض التعليمية، وإعداد بطاقة لتقييم الجانب الادائي من مهارات إنتاج العروض التعليمية، بالإضافة إلى إعداد بطاقة لقياس الحمل المعرفي.  وقد کشفت النتائج عن عدم وجود تأثير أساسي يرجع لنمط التحکم في عرض الفيديو التشعيبي على کل من: الجانب المعرفي، والأدائي لمهارات إنتاج العروض التعليمي، والحمل المعرفي. کما أنه يوجد تأثير أساسي يرجع لأسلوب التعلم على الجانب المعرفي من مهارات إنتاج العروض التعليمية، کما أنه يوجد تأثير أساسي يرجع لأسلوب التعلم على الجانب الأدائي من مهارات إنتاج العروض التعليمية لصالح الطالبات ذوات أسلوب تحمل الغموض المعرفي، ويوجد تأثير أساسي يرجع لأسلوب التعلم على الحمل المعرفي لصالح الطالبات ذوات أسلوب عدم تحمل الغموض المعرفي، کما کشفت النتائج عن وجود تأثير أساسي للتفاعل بين نمط التحکم في عرض الفيديو التشعيبي، وأسلوب التعلم على الجانب المعرفي لمهارات إنتاج العروض التعليمي لصالح الطالبات ذوات تحمل الغموض المعرفي في کلا من نمطي التحکم، بالإضافة إلى عدم وجود تأثير أساسي يرجع للتفاعل بين نمط التحکم في عرض الفيديو التشعيبي، وأسلوب التعلم على کلا من: الجانب الأدائي من مهارات إنتاج العروض التعليمية، والحمل المعرفي.
Video is one of the most distinctive and effective learning multimedia, with its various possibilities and features, it is the richest educational media of information in its various forms, as it is combining different media such as images, graphics (still images, moving images), sound and sound effects, and texts in a particular medium. Although video contributes to achieving many of the educational goals, the linear video is a negative experience and may lead to superficial and insufficient learning to influence the earning of different learning behaviors. Besides, learners are taking a long time to find out the required information, which has made scientific findings of the overall effectiveness of video are inconsistent. This has prompted researchers to try to overcome these problems by developing new video technologies, the most important of which is the hypervideo.  Controlling the display of the hypervideo is one of the most important design variables that have to be considered, and need more researches, as the learner's lack of awareness of information about the paths of mobility and navigation within the video is a complexes issue, which may lead to increased cognitive load on the learner.
The hypervideo provides advanced and flexible navigation support that allows the learner to control the display of video segments, where the learner interacts with the video according to his abilities and needs during the processing of educational video components, and this interaction is carried out through several patterns, through which the learner controls the display of the hypervideo scenes, these patterns are; the content lists, image maps, timelines, and sensitive points (binding points). The current research has been limited to only two patterns of control of the hypervideo display; the content lists, and the image maps. Learning from hypervideo is influenced by many factors, and it is difficult to say that one pattern is preferred over another. One of the most important factors affecting learning from hypervideo and determining the most effective pattern is the learning style, so current research has been studying the effect of the interaction between two patterns to control the display of hypervideo (content list, image map), and cognitive style (tolerance/Unrealistic), and ambiguity on educational presentation production skills and cognitive load. This was come out depending on; the Mohammed Khamis model (2007) of educational design, some set of design standards that have been identified, a test that was prepared to measure the cognitive aspects of the skills of producing educational presentations, an evaluation card that was prepared to evaluate the performance aspects of the educational presentation production skills, and an evaluation card that has prepared to measure cognitive load.
The findings have revealed the following; No basic effect due to the controlling pattern of the hypervideo display on the cognitive aspect, the performance of the skills of producing educational presentations, and cognitive load, There is also basic impact due to the learning style on the cognitive aspect of the skills of producing educational presentations, and there is a fundamental effect due to the learning style on the skills of producing educational presentations for female students with tolerance cognitive ambiguity, There is a basic effect due to the learning style on cognitive load for female students with unrealistic cognitive ambiguity, Figured a basic effect of the interaction between the pattern of controlling the display of the hypervideo, and the learning style on the cognitive aspect concerning the skills of producing educational presentations for the female students with tolerance cognitive ambiguity in both control patterns, There is no basic effect due to the interaction between the pattern of control of the hypervideo display, and the learning style on both; educational presentations production skills, and cognitive load.

الكلمات الرئيسية