تاثير نمط التحکم ( مستخدم – برنامج ) في التعلم الإلکتروني التکيفي علي معدلات تحصيل المفاهيم العلمية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم بمدارس الرواد الثانوية بمدينة الرياض السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

المستخلص

يهدف هذا البحث الى التحقق من تأثير نمط التحکم (مستخدم – برنامج) في برامج التعليم الإلکتروني التکيفية ؛ علي معدلات تحصيل المفاهيم العلمية لدي الطلاب ذوي صعوبات التعلم بمدارس الرواد الثانوية بمدينة الرياض السعودية .
وتضمنت أدوات البحث : استبيان لتحديد معايير تصميم برامج التعليم الإلکتروني التکيفي، وآخر لتحديد معايير أنماط تحکم برامج التعلم الإلکتروني التکيفي الموجه للطلاب ذوي صعوبات التعلم ، بالإضافة الي اختبار تحصيلي ، و مقياس لمعدلات تحصيل المفاهيم العلمية ( عدد المفاهيم العلمية الصحيحة التي تعلمها الطالب مقسوماً علي زمن التعلم ) وتم إعداد هذا المقياس ليطبق الکترونياً بطريقة الزامية في نهاية کل حصة ، ويتضمن المقياس أسئلة موضوعية عن کل مفهوم تم تقديمه خلال الحصة ، وفي ضوء إجابات الطلاب – يقوم البرنامج تلقائياً بحساب عدد المفاهيم الصحيحة التي تعلمها الطالب ويقسمها علي الزمن الذي استغرقه الطالب في دراسة الموضوع ؛ وتم تصميم البرنامج التعليمي التکيفي ، وفقاً لنموذج التحليلي الکيفي لخصائص المتعلمين ، وطبقت الدراسة علي تلاميذ الصف الثاني الثانوي خلال الفصل الأول للعام الدراسي 2020 من خلال نظام التعليم عن بعد ( کلاسيرا) لوحدة قوانين نيوتن على مدار عشرة جلسات تعلم الکترونية ، وتوصلت نتائج البحث الي معايير عدة لتصميم التعلم الإلکتروني التکيفي ، بلغت 22 معيار  رئيسي ، و 30 معيار لتصميم أنماط التحکم ؛ کما توصلت نتائج البحث أيضاً الي أن التعليم الإلکتروني التکيفي المبني علي تحکم البرنامج أفضل من نظيره المبني علي تحکم المستخدم في معدلات تحصيل المفاهيم العلمية لدي طلاب العينة ، وفسرت النتيجة في ضوء أن الطالب الذى يعانى من صعوبة في التعلم يعانى أيضاً من اضطرابات في الترکيز والانتباه ، بدرجة تقلل من إمکانياته في عمليات الضبط والتحکم في المثيرات التي يقدمها برنامج التعلم التکيفي ، کما توصل البحث لعدة توصيات أهمها: اعتماد معايير تصميم التعليم الإلکتروني التکيفي التي توصل اليها البحث الحالي عند تصميم أنظمة تعلم تقوم عليه ، کذلک التوسع في استخدام منصات التعلم الإلکتروني التکيفي القائمة علي التحکم الذاتي( البرنامج ) لدى الطلاب الذين يعانون من صعوبات في التعلم ، و تخصيص مزيد من برامج التعليم الإلکتروني التکيفي للطلاب ذوي الفئات الخاصة  بشکل عام  .
This research aims to investigate the effect of the control pattern (user - program) on adaptive e-learning programs. On the rates of achievement of scientific concepts among students with learning difficulties in Al-Rowad Secondary Schools in Riyadh, Saudi Arabia                                        
The research tools included: a questionnaire to determine the criteria for designing adaptive e-learning programs, and another to define the criteria for patterns governing adaptive e-learning programs directed at students with learning difficulties, in addition to an achievement test, and a measure of scientific concepts achievement rates (the number of correct scientific concepts learned by the student divided by time Learning) This scale was prepared to be applied electronically in a mandatory manner at the end of each session, and the scale includes objective questions about each concept that was presented during the class, and in light of the students' answers - the program automatically calculates the number of correct concepts that the student learned and divides them by the time spent by the student in studying Subject ; The adaptive educational program was designed according to a qualitative analytical model of learners' characteristics, and the study was applied to second-grade secondary students during the first semester of the 2020 academic year through the distance education system (Classera) of Newton's Laws unit over ten e-learning sessions                                                                     .   
    The results of the research reached several criteria for designing adaptive e-learning, reaching 22 main criteria and 30 criteria for designing control patterns. The results of the research also concluded that adaptive e-learning based on program control is better than its counterpart based on user control over the rates of achievement of scientific concepts among sample students, and the result was explained in the light that the student who suffers from learning difficulty also suffers from disturbances in concentration and attention, To a degree that reduces its capabilities in controlling and controlling the stimuli provided by the adaptive learning program, and the research reached several recommendations, the most important of which are: Adoption of adaptive e-learning design standards reached by the current research when designing learning systems based on it, as well as expanding the use of existing adaptive e-learning platforms To self-control (the program) for students with learning difficulties, and to allocate more adaptive e-learning programs for students with special groups in general