فاعلية بيئة الکترونية تشارکية متمايزة قائمة على التقنيات التحفيزية في تنمية مهارات انتاج المتاحف الافتراضية والطموح الأکاديمي لدي طلاب تکنولوجيا التعليم.  The effectiveness of a differentiated, participatory electronic environment based on motivational techniques in developing the skills of producing virtual museums and the academic ambition of educational te

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعيه- جامعه جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث الى الکشف عن فاعلية بيئة الکترونية تشارکية متمايزة قائمة على التقنيات التحفيزية في تنمية مهارات انتاج المتاحف الافتراضية والطموح الأکاديمي وذلک لدى عينة مکونة من (33) طالب من طلاب کلية التربية النوعية قسم تکنولوجيا التعليم، وتکونت ادواته من قائمة مهارات انتاج المتاحف الافتراضية ، وبيئة الکترونية تشارکية متمايزة قائمة على التقنيات التحفيزية، وبطاقة تقييم انتاج المتاحف الافتراضية ، ومقياس الطموح الأکاديمي (جميعهم من أعداد الباحثة) ، وتوصل الى انه يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياس البعدي لبطاقة تقييم انتاج المتحف الافتراضي وبين مستوي الاتقان المطلوب 80% لصالح المجموعة التجريبية، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الدرجات الکلية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الطموح الأکاديمي لصالح القياس البعدي.
The research aimed at identifying the effectiveness of The effectiveness of a differentiated, participatory electronic environment based on motivational techniques in developing the skills of producing virtual museums and the academic ambition of 33  educational technology students. Tools of the research included  list of skills to produce virtual museums, and environment Differentiated participatory electronic based on motivational techniques, virtual museum production evaluation card, and academic ambition scale (prepared by the researcher). The results of the research showed There are statistically significant differences between performance level of the experimental group students in the post-test of the virtual museum production evaluation card and the required mastery level (80%) in favor of the experimental group students. And there are statistically significant differences between scores means of the experimental group in terms of academic ambition scale in the pre and post tests in favor of the post test

الكلمات الرئيسية