التفاعل بين نمط تقديم المحتوى التعليمي (الانفوجرافيک/ الخرائط الذهنية) والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل) وأثره في تنمية مهارات الاتصال التعليمي لدى طلاب معلم الحاسب الآلي بکليات التربية النوعية The interaction between the style of presenting educational content (infographic / mind maps) and the cognitive style (approved / independen

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرف علي أثر نمط تقديم المحتوى التعليمي (الانفوجرافيک/ الخرائط الذهنية) لطلاب کلية التربية النوعية  ذوي الأسلوب المعرفي المستقلين والمعتمدين في تنمية مهارات الاتصال التعليمي لدى طلاب معلم الحاسب الآلي بکليات التربية النوعية، وللوصول إلي هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث الوصفي والمنهج شبه التجريبي، والذي يتعلق بمتغيرات البحث وهو عبارة عن تقديم المحتوى التعليمي من خلال تقنية الانفواجرافيک والخرائط الذهنية الالکترونية والأسلوب المعرفي  وأثرهما علي تنمية مهارات الاتصال التعليمي وتم إعداد أدوات البحث، وهما: اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي، وتکونت عينة البحث من (80) طالبا وطالبة من طلاب کلية التربية ، وتم تقسيمهم إلي أربعة مجوعات تجريبية وفقًا للتصميم التجريبي للبحث، ثم قامت الباحثة بإجراء التجربة الأساسية وتطبيق أدوات البحث الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة قبليًا وبعديًا على المجموعتين التجريبيتين للبحث ، ثم قامت الباحثة بتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية وفقًا لفروض البحث، وتوصلت نتائج البحث إلي  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي تدرس من خلال تقنية الإنفوجرافيک والخرائط الذهنية والأسلوب المعرفي المستقل في الجانبي المعرفي والأدائي لمهارات الاتصال التعليمي لدى طلاب معلم الحاسب الآلي بکليات التربية النوعية ويحتوي البحث على مجموعة من التوصيات، والبحوث المقترحة.
The aim of the current research is to identify the impact of the pattern of providing educational content (infographics / mind maps) to students of the Faculty of Specific Education with independent and accredited cognitive style in developing educational communication skills among students of the computer teacher in faculties of specific education, and to reach this goal the researcher used the descriptive research approach and the semi-curriculum Experimental, which relates to research variables, which is to provide educational content through infographic, electronic mental maps and cognitive style and their effect on developing educational communication skills. Research tools were prepared, namely: an achievement test to measure the cognitive aspect, and a note card to measure the performance side, and the research sample consisted of (80) male and female studentsOf the students of the College of Education, and they were divided into four experimental groups according to the experimental design of the research, then the researcher conducted the basic experiment and applied the research tools of the achievement test and the observation card before and after the two experimental groups for the research, then the researcher applied the statistical treatment methods according to the research hypotheses, and the search results reached To the presence of statistically significant differences at the level (0,05) for the benefit of the first experimental group that is taught through infographic and independent cognitive style in the cognitive and performance side of educational communication skills for students of computer teacher in specific education colleges, and the research contains a set of recommendations, and research Suggested.

الكلمات الرئيسية