تقبل طالبات جامعة الملک فيصل لأداء الاختبارات الإلکترونية المصممة على نظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد عبر استخدام أجهزتهن الشخصية في ظل جائحة کورونا The acceptance of King Faisal University Female students for performing the designed electronic exams through the black-board electronic learning management system among their personal devices at Corona pan

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم علوم الحاسب کلية المجتمع بأبقيق جامعة الملک فيصل

المستخلص

يهدف البحث الحالي تعرف أثر الاختبارات الإلکترونية المصممة على نظام إدارة التعلم لإلکتروني بلاک بورد على تقبل طالبات جامعة الملک فيصل لأدائها عبر استخدام أجهزتهن الشخصية في ظل جائحة کورونا، وکذلک تعرف واقع أداء الاختبارات الإلکترونية، وتکونت عينة البحث من طالبات المستوى الثالث والرابع لتخصص الموارد البشرية والسکرتارية الطبية لکلية المجتمع في بقيق، وعددهن (92) طالبة، وقد اعتمدت الباحثة على التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة، واستخدمت الباحثة منهجين بحثين هما: المنهج الوصفي التحليلي لتعرف جائجة کورونا، ونظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد لتقديم الاختبارات الإلکترونية، واستخدام الأجهزة الشخصية، والتقبل التکنولوجي لأدائها، والمنهج التجريبي؛ لبيان أثر المتغير المستقل، وهو الاختبارات الإلکترونية المصممة على نظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد ، وقياس أثرها على تقبل طالبات جامعة الملک فيصل لأدائها، وصولاً لرصد واقع أداء الطالبات للاختبارات الإلکترونية، وتمثلت أداتا البحث في مقياس تقبل الاختبارات الإلکترونية، واستبانة لقياس واقع أداء الاختبارات الإلکترونيةـ، وتوصلت النتائج إلى:  (1) ارتفاع مستوى تقبل أداء الاختبارات الإلکترونية؛ (2) ارتفاع مستوى تقبل واجهة تصميم الاختبارات الإلکترونية؛ (3) ارتفاع مستوى تقبل استخدام الأجهزة الشخصية في أداء الاختبارات الإلکترونية؛ وذلک نظراً لوجود بعض المميزات مثل :التغذية الراجعة الفورية ودورها في تحسين أداء الطالبات، وأن الاختبارات الإلکترونية تسير جنباً إلى جنب مع التعلم الإلکتروني مع إضافة قيمة إلى تعليمهن. وقد أشارت نتائج  البحث إلى وجود بعض التحديات مثل: ،الصعوبات الفنية والتقنية، وصعوبات الوصول إلى الاختبار، وقد أوصى البحث بالتوسع في استخدام الأجهزة الشخصية في أداء الاختبارات الإلکترونية.
The acceptance of King Faisal University Female students for performing the designed electronic exams through the black-board electronic   learning management system   among their personal devices at Corona pandemic
The current research aims to know the effect of electronic exams designed on the electronic blackboard learning management system on the acceptance of female students of King Faisal University   for their performance through the use of their personal devices at   Corona pandemic, also to know the reality of performing electronic exams.  The research sample consisted of  female students of the third and fourth grades  in the specialization of human resources and medical secretaries at  Community College in Abqaiq, ,the  sample  number was (92)  female students. The researcher depends on the experimental design with one group. The researcher used two  research methodologies: first  the descriptive analytical methodology to know the Corona pandemic, and the Blackboard electronic  Learning Management System for providing electronic exams, the use of personal devices, and  the technological acceptance of the exams performance, second the experimental methodology , To demonstrate the impact of the independent variable, which is the electronic  exams designed  through the Blackboard electronic Learning Management System, and to measure its effect on the acceptance of of King Faisal University Female students for their performance for  it , In order to monitor the reality of  female students' performance for this electronic exams. The two research instruments were:  a scale of acceptance for the electronic exams, and a questionnaire to measure the reality of female students performance on electronic exams. The results reached for this research found that  : (1) A high level of acceptance for  performing the electronic exams; (2) A high acceptance of the electronic exams designed interface; (3) A high level of acceptance for the use of personal devices for  performing  the electronic exams ; This results refers to the presence of some advantages such as: immediate feedback and its role in improving the performance of students, also the  electronic exams  go at the same way  with e-learning, on adding a value to the  students  education process . In addition the results of the research indicated that there are some challenges in using electronic exams, such as : mechanic and technical difficulties, and difficulties in accessing the electronic exams .Finally The research recommended with expansion of the use for personal devices in performing electronic exams.

الكلمات الرئيسية