التفاعل بين نمطي عرض المعلومات (نصي، نصي سمعي) بالأنفوجرافيك المتحرك في بيئة تعلم مصغر وأسلوب التعلم (السطحي، العميق) وأثره على التحصيل والعبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كليه التربيه النوعيه _جامعه بنها

2 كليه التربيه النوعيه _ جامعه بنها

المستخلص

استهدف البحث الحالي دراسة أثر التفاعل بين نمط عرض المعلومات (النصي، النصي السمعي) بالإنفوجرافيك المتحرك وأسلوب التعلم (السطحي، العميق) في بيئة التعلم المصغر على تنمية التحصيل وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعلم. واستخدم التصميم التجريبي (2×2)، حيث يتضمن التصميم التجريبي متغيرًا مستقلًا هو نمط عرض المعلومات بمستويين (النصي، النصي السمعي)، ومتغيرًا تصنيفيًا هو أسلوب التعلم (السطحي، العميق). وتمثل المتغير التابع في تنمية الجوانب المعرفية في مقرر تكنولوجيا التعليم عن بعد وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، ومقياس العبء المعرفي، ومقياس (R-SPQ-2F). وتكونت عينة البحث من (120) طالبًا وطالبة من الفرقة الثانية تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية جامعة بنها، في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2019، 2020)، وتم توزيعهم على (4) مجموعات تجريبية. واستخدم تحليل التباين ثنائي الاتجاه. وأوضحت النتائج أن: (1) نمط عرض المعلومات النصي السمعي أفضل نمط من عرض المعلومات النصي فقط، (2) أسلوب التعلم العميق أفضل من أسلوب التعلم السطحي. كما كشفت وجود أثر للتفاعل نتج عنه أن أفضل المجموعات هي نمط عرض المعلومات النصي السمعي وأسلوب التعلم العميق. وفي ضوء ذلك قدمت البحثتان مجموعة من التوصيات والمقترحات المناسبة.
The current research aimed to study the effect of the interaction between the style of displaying information (text, audio script) in the animated infographic and the learning style (surface, deep) in the micro-learning environment on achievement and the cognitive load of learning technology students. The experimental design was used (2×2), where the experimental design includes an independent variable which is the style of displaying information at two levels (text, audio script), and a taxonomic variable is learning style (surface, deep). The dependent variable was the development of the cognitive aspects of the e-learning technology course and its applications, and the reduction of the cognitive burden of educational technology students. The research tools were an achievement test, the cognitive burden scale, and the (R-SPQ-2F) scale. The research sample consisted of (120) male and female students from the Second Year of educational technology at the Faculty of Specific Education, Benha University, in the first semester of the academic year (2019, 2020), and they were distributed into (4) experimental groups. A two-way analysis of variance was used. The results showed that: (1) the audio-textual information display style is better than the text-only information display style, (2) the deep learning style is better than the surface learning style. It also revealed the existence of an interaction effect that resulted in the best combinations being the audio-text information display style and the deep learning style. In light of this, the two studies presented a set of appropriate recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية