التفاعل بين نمطي العرض البانورامي (صور متسلسلة/ فيديو) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض) وأثره على إكساب المفاهيم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن أثر التفاعل بين نمطى العرض البانورامي (صور متسلسة/ فيديو) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي تحمل/ عدم تحمل الغموض على إكساب المفاهيم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان باستخدام منهج تطوير المنظومات التعليمية، لتحديد المفاهيم والمعارف ومعايير تصميم الجولات الافتراضية بنمطي العرض البانورامي. واستخدم التصميم التجريبي (2×2)، وأستخدم تحليـل التباين ثنائي الاتجاه  Two Way Analysis Of Variance(ANOVA) تم تصميم جولتين افتراضيتين للتجريب، الجولة الافتراضية الأولى بنمط العرض البانورامي (صور متسلسة بانورامية)، الجولة الافتراضية الثانية بنمط العرض البانورامي (فيديو بانورامي)، وذلك وفقًا لمعايير التصميم المحددة. وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية للمفاهيم الجغرافيه بمنهج اكتشف لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية، مقياس الأسلوب المعرفي(تحمل/ عدم تحمل الغموض). وبعد تطبيق أدوات البحث ومواد المعالجة التجريبية على عينة البحث الأساسية وقوامها (60) تلميذًا وتم تقسيمهم كالاتي: المجموعه التجريبية الأولى نمط العرض البانورامي (صور متسلسة بانورامية) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي تحمل الغموض. المجموعه التجريبية الثانية: نمط العرض البانورامي (صور متسلسة بانورامية) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي عدم تحمل الغموض. المجموعه التجريبية الثالثة: نمط العرض البانورامي (فيديو بانورامي) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي تحمل الغموض. المجموعه التجريبية الرابعة: نمط العرض البانورامي (فيديو بانورامي) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي عدم تحمل الغموض. وقد أسفرت نتائج البحث على وجود أثر للتفاعل بين نمطي العرض البانورامي (صور متسلسة/ فيديو) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض) على إكساب المفاهيم الجغرافية بمنهج اكتشف لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي. على كل من التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي لصالح المجموعة التجريبية الثالثة. التى درست بنمط العرض البانورامي (فيديو بانورامي) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي تحمل الغموض، والمجموعة التجريبية الرابعه التي درست بنمط العرض البانورامي (فيديو بانورامي) بالجولات الافتراضية والأسلوب المعرفي عدم تحمل الغموض.
The aim of this research is to reveal the effect of the interaction between the two modes of panoramic display (serial images / video) in virtual tours and the cognitive style that tolerates / does not tolerate ambiguity on the acquisition of concepts for primary school students. To achieve this goal, the two researchers used the educational systems development approach, to define the concepts, knowledge, and criteria for designing virtual tours with the two types of panoramic display. Two virtual tours of trial, the first virtual tour in panorama mode (panoramic sequential images), and the second virtual tour in panorama mode (video panoramic), were designed according to the specified design criteria. The research tools consisted of an achievement test to measure the cognitive aspects of geographic concepts with a method that was discovered among primary school students, the cognitive style scale (tolerance / intolerance of ambiguity). After applying the research tools and experimental treatment materials to the basic research sample, which consisted of (60) students, they were divided as follows: - The first experimental group, the panoramic display style (panoramic sequential images) with virtual tours and the cognitive style bearing ambiguity. The second experimental group: the static panoramic display style (panoramic sequential images) with virtual tours and the cognitive style that does not tolerate ambiguity. The third experimental group: the style of panoramic display (panoramic video) with virtual tours and the cognitive style bearing ambiguity. The fourth experimental group: the style of panoramic display (panoramic video) with virtual tours and the cognitive style intolerance of ambiguity. The results of the research revealed an effect of the interaction between the two types of panoramic display (sequence images / video) with virtual tours and the cognitive style (tolerance / intolerance of ambiguity) on the acquisition of geographical concepts with a method discovered by third graders. On each of the post-application of the achievement test for the third graders of primary school in favor of the third experimental group. Which studied in the style of panoramic display (panoramic video) with virtual tours and the cognitive style bearing ambiguity, and the fourth experimental group that studied in the style of panoramic display (panoramic video) with virtual tours and the cognitive style intolerance of ambiguity.

الكلمات الرئيسية