نمطان للتقييم (الذاتي/ الأقران) في بيئة تعلم إلكتروني وأثرهما على تحصيل طالبات تكنولوجيا التعليم ومهاراتهن في التصميم التعليمي، وكفاءتهن الذاتية، وآرائهن نحوهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

استهدف البحث الحالي الكشف عن أثر نمطان للتقييم (الذاتي/ الأقران) في بيئة تعلم إلكتروني عبر الإنترنت، في تحصيل طالبات تكنولوجيا التعليم، ومهاراتهن في التصميم التعليمي، وكفاءتهن الذاتية، وآرائهن نحو هذين النمطين، وكذلك الكشف عن العلاقة بين تقييم المعلم، وكل من التقييم الذاتي، وتقييم الأقران، في مقرر تكنولوجيا التعليم الإلكتروني، باستخدام نموذج الجزار (2014) للتصميم التعليمي، وذلك في ضوء المعايير التصميمية التي تم تحديدها بواسطة الباحثة، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي لمهارات التصميم التعليمي، وبطاقة ملاحظة لقياس مهارات التصميم التعليمي، ومقياس الكفاءة الذاتية لقياس الكفاءة الذاتية لدى الطالبات، واستبانتين للكشف عن استجابات الطالبات نحو نمطي التقييم، وتكونت عينة البحث من (15) طالبة من طالبات الفرقة الثانية شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية البنات -جامعة عين شمس، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبيتين: الأولى، طالبات يقمن بالتقييم الذاتي لأنفسهن، والثانية، طالبات يقمن بتقييم أقرانهن، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيًا بين المجموعتين التجريبيتين في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي، لصالح التطبيق البعدي، وذلك في كل من المجموعتين، وكذلك وجود فرق دال إحصائيًا بين المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية الثانية، كما كشفت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا بين المجموعتين التجريبيتين في مهارات التصميم التعليمي، لصالح المجموعة التجريبية الثانية، وبالنسبة للكفاءة الذاتية، فقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا بين المجموعتين التجريبيتين في الكفاءة الذاتية ككل، وفى كل بعد من أبعاده على حدة، لصالح المجموعة التجريبية الثانية، كذلك تبين وجود فروق بين التطبيقين القبلي والبعدي للمقياس ككل، ولكل بعد على حدة، لصالح التطبيق البعدي، وذلك في كلٍ من المجموعتين، كذلك أسفرت النتائج عن عدم وجود علاقة دالة بين تقييم المعلم، والتقييم الذاتي، وعلى وجود علاقة موجبة دالة بين تقييم المعلم وتقييم الأقران، وأخيرا كشفت النتائج عن تنوع آراء طالبات المجموعة التجريبية الأولى نحو نمط التقييم الذاتي بين الإيجابية والسلبية، بينما كانت معظم آراء طالبات المجموعة التجريبية الثانية إيجابية نحو نمط تقييم الأٌقران.
The present research aims to explore the effect of Two patterns of assessment (Self- Peer) in an electronic environment on achievement and instructional design skills in Instructional Technology`s female students as well as revealing their self-efficacy and their opinions towards them, and to reveal the relationship between teacher assessment and the two patterns of assessment (Self- Peer).
To achieve these aims and goals, an electronic environment has been developed with its two patterns of assessment (Self- Peer) by using Abdelatif El-Gazzar's model (2014) for educational design and in light of the design criteria which have been laid down by the female researcher. The research’s tools are: Achievement test used to measure the cognitive aspects of instructional design, Observation Form to measure the instructional design skills, self-efficacy measure used to measure the female students' self-efficacy, and opinions measure to explore the opinions of female students included in the research`s sample towards the two patterns of assessment.
The research`s sample consisted of a total number of (15) of 2nd grade female students at the Department of Instructional and Information Technology – College of Women –Ain Shams University in the academic year 2015-2016. They are divided into two experimental groups; The first experimental group received education with self-assessment pattern while the second one received education with peer-assessment pattern.
Research`s findings showed that there was a statistically significant difference on the achievement test between the two experimental groups in the achievement posttest and such difference tilted in favor of the 2nd experimental group. The study's results also revealed that there was statistically significant difference between the two experimental groups on the observation form and such difference tilted in favor of the 2nd experimental group. The study's results showed that there was a statistically significant difference between the two experimental groups in relation to self-efficacy as a whole and in each of its dimensions individually and such difference tilted in favor of the 2nd experimental group.
Moreover, the results reached by the study indicated that there were differences between the measure pretest and posttest as a whole and each of those dimensions individually, and such differences tilted in favor of the posttest with regards to both experimental groups. Finally, the study's results revealed that the opinions of the majority of the female students included in the study's sample towards the assessment with both its patterns (self-peer) were positive.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية