نمطا الإنفوجرافيك ثلاثي الأبعاد (المتحرك/ التفاعلي) فى بيئة تعلم إفتراضية وأثرهما على تنمية المهارات العملية وخفض التجول العقلي لدى التلاميذ المعاقين سمعيًا.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية - جامعة بنها

2 كلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تطوير بيئة تعلم إفتراضية ثلاثية الأبعاد قائمة على نمطى الإنفوجرافيك ثلاثي الأبعاد (المتحرك/ التفاعلي) والكشف عن أثرهما على تنمية المهارات العملية بمقرر العلوم وخفض التجول العقلي لدى التلاميذ المعاقين سمعيًا ولتحقيق هدف البحث قامت الباحثتان باستخدام المنهج شبه التجريبي من خلال مجموعتين تجريبيتين إحداها درست بالبيئة الإفتراضية ثلاثية الأبعاد بنمط الإنفوجرافيك ثلاثي الأبعاد المتحرك والثانية درست بالبيئة الإفتراضية ثلاثية الأبعاد بنمط الإنفوجرافيك ثلاثي الأبعاد التفاعلي، كما أعدت الباحثتان أدوات البحث والتي تمثلت في اختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الآداء المهاري لمقرر العلوم، ومقياس التجول العقلي، كما تم إعداد التصميم التجريبى المناسب وإجراء التجربة على المجموعتين بمدارس الأمل للصم والبكم بإدارة بنها وإدارة طوخ التعليمية، وبعد تطبيق أدوات البحث قبليًا للتحقق من تكافؤ المجموعتين البحث قامت الباحثتان بتطبيق تجربة البحث، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا لتتوصل إلى مجموعة من النتائج من أهمها: يوجد أثر كبير لوحده العلوم المطورة بنمطى الإنفوجرافيك ثلاثي الأبعاد (المتحرك / التفاعلي) ببيئة التعلم الإفتراضية على تنمية المهارات العملية لمقرر العلوم وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى المعاقين سمعيًا، وعند المقارنة بين المجموعتين التجريبيتين تبين أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية الثانية والتي درست باستخدام الإنفوجرافيك ثلاثى الأبعاد التفاعلي بالبيئة الإفتراضية في الجانب المعرفى والآداء المهاري لمقرر العلوم وخفض التجول العقلى لدى التلاميذ الصف الأول الإعدادى المعاقين سمعيًا، وفي ضوء النتائج قدمت الباحثتان بعض التوصيات لإستخدام البيئة الإفتراضية مع التلاميذ المعاقين سمعيًا، كما قامتا بتقديم بعض المقترحات في ضوء نتائج البحث.
The research aims to develop a three-dimensional virtual learning environment based on two three-dimensional infographic patterns (animated / interactive) and to reveal their impact on the development of practical skills in the science curriculum and to reduce mental wandering among students with hearing disabilities. The two researchers used the semi-experimental approach through two experimental groups, one studied the virtual three-dimensional environment with the animated three-dimensional infographic style, while the other studied the virtual three-dimensional environment with the interactive three-dimensional infographic style. The two researchers also prepared the research tools, which were the cognitive achievement test, the skill performance note card for the science curriculum, and the mental wandering scale. Additionally an appropriate experiment design and procedure were prepared and they were conducted on the two groups in Al-Amal Schools for the Deaf and Mute, administered by Banha and Toukh Educational Administration, and after applying the research tools beforehand to verify the equivalence of the two groups. Then the two researchers applied the research experiment and applied the research tools remotely to reach a set of results, most importantly: There is a statistical significant effect of two three-dimensional infographic patterns (animated/interactive) in a three-dimensional virtual learning environment on the development of practical skills for the science curriculum and on reducing wandering among the hearing impaired. When comparing the two groups, it was found that there were statistically significant differences in favor of the second experimental group, which was studied using interactive infographics in the three-dimensional virtual environment in the cognitive aspect and the skillful performance of the science curriculum for students with hearing disabilities, while no differences appeared between the two groups in the terms of reducing mental wandering for the two three-dimensional patterns (animated/interactive) in the three-dimensional virtual learning environment for students with hearing disabilities.

الكلمات الرئيسية