المدونات التعليمية (النصية/ الصوتية/ الفيديو) وأثرها على تنمية التحصيل المعرفي في مقرر تقنيات التعليم والاتجاه نحوها لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم والحاسب الآلى كلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام المدونات التعليمية (النصية/ الصوتية/ الفيديو) على تنمية التحصيل المعرفي في مقرر تقنيات التعليم والاتجاه نحوها لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وقد اعتمد البحث على المنهج التجريبي لقياس أثر المتغير المستقل نمط تقديم المدونة (النصية/ الصوتية/ الفيديو) على المتغيرات التابعة (التحصيل المعرفي بمقرر تقنيات التعليم من بُعد (1) والاتجاه نحو المدونات)، وتم اعداد ثلاث معالجات تجريبية، الأولى باستخدام المدونات النصية؛ والثانية المدونات الصوتية؛ والثالثة مدونة الفيديو، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، مقياس الاتجاه، وطُبِقَت المعالجات والأدوات على عينة تكونت من (45) طالب/ة بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية بجامعة المنوفية في العام الجامعي 2011/2012م، وتم تقسيم عينة البحث الى ثلاث مجموعات تجريبية، وقد بلغ قِوام كل مجموعة (15) طالب، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية الأولي (المدونة النصية) والثانية (المدونة الصوتية)، والثالثة (مدونة الفيديو) في القياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي ومقياس الاتجاه نحو المدونات لصالح المجموعة التجريبية الثالثة (مدونة الفيديو).
The aim of this research is to identify the Effect of Using Educational Blogs (text/audio/video) on developing cognitive achievement in the Educational Technology Course and The Attitude towards it among Educational Technology Students. The research relied on the experimental method to measure the effect of the independent variable, the style of presenting the blog (text/audio/video) on the dependent variables (cognitive achievement in the distance learning techniques course (1) and the trend towards blogs). Three experimental treatments were prepared: the first using text blogs, the second is podcasts, the third is a video blog, The research tools were an achievement test, an attitude scale, and the treatments and tools were applied to a sample consisting of (45) students in the Department of Educational Technology at the Faculty of Specific Education at Menoufia University in the academic year 2011/2012, The research sample was divided into three experimental groups. The strength of each group reached (15) students. The results of the research revealed that there was a statistically significant difference between the average scores of the members of the first experimental group (text blog), the second (audio blog), and the third (video blog) in the post-measurement of the cognitive achievement test and the attitude towards blogging scale, in favor of the third experimental group (video blog)
 

الكلمات الرئيسية