التفاعل بين نمطي التوجيه (النصي/ الرسومي) بالمناقشات الالكترونية في نظام إدارة التعلم الالكتروني بلاك بورد ومستوى الدافعية (منخفض/ مرتفع) وأثره على التحصيل والانخراط في التعلم لدى طلاب الدبلوم التربوي بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم والحاسب الآلى كلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قیاس أثر التفاعل بين نمطي التوجيه (النصي/ الرسومي) بالمناقشات الالكترونية في نظام إدارة التعلم الإلكتروني بلاك بورد ومستوى الدافعية (منخفض/ مرتفع) وأثره على التحصيل والانخراط في التعلم لدى طلاب الدبلوم التربوي بكلية التربية، وقد اعتمد البحث على المنهج التجريبي، وتم اعداد معالجتين تجريبيتين، الأولى باستخدام نمط التوجيه النصي؛ والثانية نمط التوجيه الرسومي، وقسمت كل مجموعة داخليًا إلى مجموعتين حسب مستوى الدافعية (منخفض/ مرتفع)، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، مقياس الدافعية للتعلم، مقياس الانخراط في التعلم، وطُبِقَت المعالجات والأدوات على عينة تكونت من (27) طالب/ة من طلبة الدبلوم التربوي بقسم تقنيات التعليم بكلية التربية بجامعة الجوف - السعودية في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2022م، وتم تقسيم عينة البحث إلى أربع مجموعات تجريبية، وقد بلغ قوام المجموعة الأولى (8) طلاب، والثانية (6) طلاب، والثالثة (6)، والرابعة (7) طلاب، وتوصلت نتائج البحث وجود أثر دال احصائيًا للتفاعل بين نمطي التوجيه (النصي/ الرسومي) بالمناقشات الالكترونية بنظم إدارة التعلم ومستوى الدافعية (منخفض/ مرتفع) لدى طلاب الدبلوم التربوي بكلية التربية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، ولكن لم يكن هناك أثر للتفاعل بين نمطي التوجيه (النصي/ الرسومي) ومستوى الدافعية (منخفض/ مرتفع) على الانخراط في التعلم.
The aim of the current research is to measure the effect of the interaction between the two types of guidance (textual/graphic) in electronic discussions in the Blackboard e-learning management system and the level of motivation (low/high) and its impact on achievement and engagement in learning among educational diploma students at the College of Education. The research was based on the experimental method. Two experimental treatments were prepared, the first using the text guidance style; The second was the graphical guidance style, and each group was divided internally into two groups according to the level of motivation (low/high). The research tools were an achievement test, a measure of motivation to learn, and a measure of engagement in learning. The treatments and tools were applied to a sample consisting of (27) educational diploma students in the Department of Educational Technologies, College of Education, Al-Jouf University - Saudi Arabia, in the second semester of the academic year 2022 AD. The research sample was divided into four experimental groups, and the strength of the first group reached ( 8) students, the second (6) students, the third (6) and the fourth (7) students, The results of the research revealed that there was a statistically significant effect of the interaction between the two types of guidance (textual/graphical) in electronic discussions in learning management systems and the level of motivation (low/high) among the educational diploma students at the College of Education in the post-application of the achievement test, but there was no effect of the interaction between the two types of guidance ( Textual/graphical) and the level of motivation (low/high) to engage in learning.

الكلمات الرئيسية