لوحات معلومات المتعلم (LAD) مبادئ نظرية ورؤية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

10.21608/tesr.2025.427265

المستخلص

تتناول هذه الورقة مفهوم لوحات معلومات المتعلمين Learner Analytic Dashboard-LAD ودورها في تحسين أداء الطلاب من خلال تحليل البيانات التعليمية وعرضها بشكل مرئي. تعتمد لوحات المعلومات على جمع البيانات من أنظمة إدارة التعلم LMS وتحليلها لتوفير رؤى حول أداء الطلاب، سواء من حيث المشاركة أو التحصيل الدراسي أو التفاعل مع المواد التعليمية. تهدف هذه اللوحات إلى مساعدة المعلمين والطلاب على فهم التقدم الأكاديمي وتحديد المجالات التي تحتاج إلى تحسين. تتكون لوحات المعلومات من ثلاث مراحل رئيسية: جمع البيانات، ومعالجتها، وعرضها بشكل مرئي باستخدام الرسوم البيانية والمخططات. كما تركز على مبادئ التصميم الأساسية مثل الجاذبية البصرية، والاحتفاظ بالمعلومات، وسهولة الفهم. تشمل عناصر التصميم الرئيسية الألوان، الرسومات، الأيقونات، والتنظيم البصري للبيانات. تقدم الورقة أيضًا أنواعًا مختلفة من لوحات المعلومات، بما في ذلك تلك الموجهة للطلاب، والمعلمين، والإداريين، بالإضافة إلى الأنماط الثابتة والديناميكية والديناميكية التحليلية. كما تناقش الورقة أهمية دمج عناصر اللعب أو ما يسمي التلعيب أو محفزات الألعاب Gamification في لوحات المعلومات لزيادة تحفيز الطلاب وتحسين مشاركتهم.
: This paper explores the concept of Learner Analytics Dashboards (LADs) and their role in enhancing student performance through the analysis and visual representation of educational data. LADs rely on collecting data from Learning Management Systems (LMS) and processing it to generate insights into student performance, including engagement levels, academic achievement, and interaction with learning materials. These dashboards aim to assist both instructors and students in understanding academic progress and identifying areas requiring improvement. The development of LADs involves three core stages: data collection, processing, and visual presentation through graphs, charts, and other interactive elements. The paper emphasizes foundational design principles such as visual appeal, information retention, and ease of comprehension. Key design elements include color schemes, graphics, icons, and the visual organization of data. Additionally, the study categorizes various types of LADs, including those tailored for students, instructors, and administrators, as well as static, dynamic, and analytically dynamic dashboards. Furthermore, the paper highlights the significance of integrating gamification elements—such as game-like incentives and interactive feedback—into LADs to boost student motivation and engagement. By leveraging real-time visual feedback, these dashboards foster a more personalized and effective learning experience.

الكلمات الرئيسية