التفاعل بين نمطين للدعم المعلوماتى (الثابت/ المرن) فى بيئة تعلم إلكتروني مع الأسلوب المعرفي (التصلب/ المرونة) وأثره على تنمية مهارات إنتاج الحقائب الإلكترونية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الكشف عن أثر التفاعل بين نمطي التوجيه (مباشر/ غير مباشر) ووقت تقديمه (قبل/ بعد أداء النشاط) ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على أدوات الذكاء الاصطناعي وأثره على تنمية مهارات إعداد خطة البحث العلمي والتنظيم الذاتي لدى طلاب الدراسات العليا. وفي سبيل ذلك قامت الباحثتان بالاعتماد على التصميم التجريبي (2×2)، وقد تم استخدام الاختبار التحصيلي وبطاقة تقييم منتج، ومقياس التنظيم كأدوات بحث. وقد تكونت عينة البحث من (24) طالبًا، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية بواقع (6) طلاب لكل مجموعة وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسط درجات الطلاب في التحصيل نتيجة لاختلاف نمط التوجيه لصالح نمط التوجيه المباشر، وعدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسط درجات الطلاب في التحصيل نتيجة لاختلاف توقيت التوجيه (قبل/ بعد أداء النشاط). وتشير النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية في القياس البعدي لبطاقة تقييم المنتج ترجع إلى نمط التوجيه أو توقيت تقديمه. في حين أكدت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعات الأربع التجريبية في القياس البعدي لمقياس التنظيم الذاتي لصالح نمط التوجيه المباشر، كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل وبطاقة تقييم المنتج، نتيجة للتفاعل بين نمطي التوجيه ووقت تقديمه ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على أدوات الذكاء الاصطناعي. بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس التنظيم الذاتي نتيجة للتفاعل بين نمطي التوجيه ووقت تقديمه.
The research aims to reveal the effect of the interaction between the two types of guidance (direct/indirect) and the timing of its presentation (before/after performing the activity) in an electronic learning environment based on artificial intelligence tools, and its impact on developing research plan preparation skills and self-organization among graduate students. To this end, the researchers relied on the experimental design (2×2) and used the achievement test, a product evaluation card, and a self-organization scale as research tools. The research sample consisted of (24) students, divided into four experimental groups with (6) students in each group. The results of the research showed a statistically significant difference between the average scores of students in achievement due to the difference in the type of guidance in favor of the direct guidance style, and no statistically significant difference between the average scores of students in achievement due to the difference in the timing of guidance (before/after performing the activity). The results indicate that there are no statistically significant differences between the average scores of the experimental groups in the post-measurement of the product evaluation card attributed to the type of guidance or its timing. Meanwhile, the results confirmed the existence of statistically significant differences between the average scores of the four experimental groups in the post-measurement of the self-organization scale in favor of the direct guidance style. Additionally, the results showed no statistically significant differences in achievement and the product evaluation card due to the interaction between the types of guidance and the timing of its presentation in an electronic learning environment based on artificial intelligence tools. However, the results indicated statistically significant differences in the self-organization scale due to the interaction between the types of guidance and the timing of its presentation.

الكلمات الرئيسية