التفاعل بين مستويي كثافة التلميحات البصرية (أحادية/ متعددة) في القصة الرقمية ببيئة تعلم إلكتروني ومستوى اليقظة العقلية (مرتفع/ منخفض) وأثره على تنمية الجانبين المعرفي والمهارى للمواطنة الرقمية وخفض العبء المعرفي لدى تلاميذ التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

استهدف البحث الحالي دراسة أثر التفاعل بين مستوى كثافة التلميحات (أحادية/ متعددة) في القصة الرقمية ومستوى اليقظة العقلية (مرتفع/ منخفض)على  تنمية الجانبين المعرفي والمهارى للمواطنة الرقمية وخفض العبء المعرفي لدى تلاميذ التعليم الأساسي، وقد استخدم في هذا البحث التصميم التجريبي القائم على التفاعل بين المعالجة والاستعداد بأربع مجموعات تجريبية (2*2)، واشتمل البحث على متغير مستقل وله مستويان: مستوى كثافة التلميحات البصرية (أحادية/ متعددة) في القصة الرقمية، ومتغير تصنيفي وهو مستوى اليقظة العقلية (مرتفع/ منخفض)، وتضمن البحث ثلاثة متغيرات تابعة هي: الجوانب المعرفية المرتبطة بمهارات المواطنة الرقمية، الجوانب الأدائية المرتبطة بمهارات المواطنة الرقمية، وخفض العبء المعرفي، وقد تكونت عينة البحث من (80) تلميذّا وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بمدرسة الإصلاح الجديدة المشتركة بطنطا إدارة شرق التعليمية، في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي2023/ 2024م وأسفرت أهم النتائج عن أن مستوى كثافة التلميحات البصرية المتعددة في القصة الرقمية أفضل من مستوى كثافة التلميحات البصرية الأحادية فيما يخص الجوانب المعرفية المرتبطة والجوانب الأدائية المرتبطة بمهارات المواطنة الرقمية، وخفض العبء المعرفي، وكذلك وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعات التجريبية في الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، ومقياس خفض العبء المعرفي يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف مستوى اليقظة العقلية (مرتفع/ منخفض) لصالح مستوى اليقظة العقلية مرتفع، وكذلك بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، ومقياس خفض العبء المعرفي يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين بين مستوى كثافة التلميحات البصرية (أحادية/ متعددة) في القصة الرقمية ومستوى اليقظة العقلية (مرتفع/ منخفض) لصالح المجموعة التجريبية الثالثة (مستوى كثافة التلميحات البصرية متعددة/ مستوى اليقظة العقلية مرتفع).
The current research aimed to study the effect of the interaction between the level of intensity of allusions (single/multiple) in the digital story and the level of mental alertness (high/low) on developing the cognitive and skill aspect of digital citizenship and reducing the cognitive load among basic education students. An experimental design based on Interaction between treatment and preparedness in four experimental groups (2*2). The research included an independent variable that had two levels: the level of intensity of allusions (single/ multiple) in the digital story, and a categorical variable, which is the level of mental alertness ( high/ low), The research included three dependent variables: the cognitive aspects associated with digital citizenship skills, the performance aspects associated with digital citizenship skills, and reducing the cognitive load. The research sample consisted of (80) male and female students in the fifth grade of primary school at the New Islah Joint School in Tanta, Sharq Educational Administration, in The second semester of the academic year 2023/2024 AD, The most important results resulted in that the level of density of allusions (multiple) in the digital story is better than the level of density of allusions (single) in the digital story in the electronic learning environment with regard to the variable of cognitive aspects associated with digital citizenship skills, performance aspects associated with digital citizenship skills, and reducing cognitive load, as well as There is a statistically significant difference at the level of (≤0.05) between the average scores of the students of the experimental groups in the achievement test, the observation card, and the measure of reducing cognitive load, due to the main effect of the difference in the exponent of “the level of mental alertness (high/low)” in favor of the level of mental alertness (high), There is also a statistically significant difference at the level of (≤0.05) between the average scores of the experimental groups’ students in the achievement test, the observation card, and the cognitive load reduction scale due to the main effect of the interaction between the level of density of hints (single/ multiple) in the digital story and the level of mental alertness ( High/ low)” in favor of the third experimental group (the level of intensity of multiple hints/the level of mental alertness is high).  

الكلمات الرئيسية