استراتيجيتا المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات/ عمل الملخصات) وأثر تفاعلهما مع نمطي تقديمها (المقيدة/ الحرة) ببيئة تعلم إلكتروني على تنمية التحصيل المعرفي وخفض التلكؤ الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

 البحث إلى تنمية التحصيل المعرفي وخفض التلكؤ الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم من خلال دراسة استراتيجيتي المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات/ عمل الملخصات) وأثر تفاعلهما مع نمطي تقديمها (المقيدة/ الحرة) ببيئة تعلم إلكتروني، واعتمد الباحثان على كل من المنهج الوصفي وتطوير المنظومات والتجريبي ذي التصميم شبه التجريبي العاملي (2×2)، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي ومقياس التلكؤ الأكاديمي، وتكونت عينة البحث من عينة قوامها (130) طالبًا وطالبة، تم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى أربع مجموعات تجريبية، وأعد الباحثان قائمة بمعايير بيئة التعلم الإلكتروني القائمة على استراتيجيتي المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات/ عمل الملخصات) ونمطي تقديمها (المقيدة/ الحرة)، وبعد تطبيق أدوات البحث قبليًا وبعديًا ومواد المعالجة التجريبية، توصل الباحثان إلى وجود تنمية في التحصيل المعرفي وخفض للتلكؤ الأكاديمي يرجع لأثر التفاعل بين استراتيجيتي المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات/ عمل الملخصات) ونمط تقديمها (المقيدة/ الحرة) لصالح طلاب المجموعة التجريبية (1) الذين درسوا باستراتيجية المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات) ونمط التقديم (المقيد)، وأوصى الباحثان بتوجيه نظر القائمين على العملية التعليمية إلى تبني استراتيجية المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات) ونمط التقديم (المقيد) ببيئة التعلم الإلكتروني في برامجهم التعليمية، واقترح الباحثان إجراء بحث عن التفاعل بين استراتيجيتي المراجعة الإلكترونية (تدوين الملاحظات/ عمل الملخصات) ببيئة التعلم الإلكتروني والأسلوب المعرفي وأثره على تنمية التحصيل المعرفي في الإذاعة والتسجيلات الصوتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
      
 
          The research aimed to develop cognitive achievement and reduce academic procrastination among educational technology students by studying the two electronic review strategies (note-taking/summary-making) and the impact of their interaction with their presentation modes (restricted/free) in an electronic learning environment. The researchers relied on both the descriptive approach and the systems development and the experimental approach with a quasi-experimental factorial design (2 x 2). The research tools were an achievement test and an academic procrastination scale. The research sample consisted of (130) male and female students, who were randomly divided into four experimental groups. The researchers prepared a list of e-learning environment standards based on the two electronic review strategies (note-taking/summary-making) and their presentation modes (restricted/free). After applying the research tools before and after and the experimental treatment materials, the researchers concluded that there was development in cognitive achievement and a reduction in academic procrastination due to the impact of the interaction between the two electronic review strategies (note-taking/summary-making) and their presentation mode (restricted/free) in Favor of the students of the experimental group (1) who studied with the electronic review strategy (note-taking/summary-making). (Notes) and the (restricted) presentation style. The researchers recommended that those responsible for the educational process should be directed to adopting the electronic review strategy (note-taking) and the (restricted) presentation style in the e-learning environment in their educational programs. The researchers suggested conducting research on the interaction between the two electronic review strategies (note-taking/summary-making) in the e-learning environment and the cognitive style and its impact on developing cognitive achievement in radio and audio recordings among educational technology students.    

الكلمات الرئيسية