أنماط استجابة روبوتات المحادثة الآلية (التدفق – الاسترجاع – التوليد) ببيئة تعلم إلكتروني وأثرها في تنمية مهارات التفكير التصميمي لمواقع الويب والأمن الفكري لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التفكير التصميمي لمواقع الويب والأمن الفكري لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية من خلال استخدام نمط استجابة روبوتات المحادثة الآلية (التدفق – الاسترجاع – التوليد) ببيئة تعلم إلكتروني، وفق نموذج عبداللطيف الجزار (2014) للتصميم التعليمي - الإصدار الثالث، وتكونت مجموعة البحث من (90) تلميذًا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة حي الاسكان الاقتصادي للتعليم الأساسي بمدينة سوهاج الجديدة بالفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2024-2025م، وتم تقسيمهم إلى ثلاث مجموعات تجريبية وفقًا للتصميم شبه التجريبي للبحث، وتحقيقًا لهذا الهدف استخدم الباحث منهج البحث التطويري؛ الذي يشمل ثلاث مناهج متكاملة، وهم: المنهج الوصفي، ومنهج تطوير النظم التعليمية، والمنهج التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في الاختبار التحصيلي للجانب المعرفي لمهارات التفكير التصميمي لمواقع الويب، والاختبار الموقفي للجانب الأدائي لمهارات التفكير التصميمي لمواقع الويب، ومقياس الأمن الفكري، وتم إجراء التجربة، وتطبيق الأدوات، وقد أسفرت نتائج البحث عن تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية الثانية (نمط استجابة الاسترجاع) مقارنة بنظرائهم في الجانب المعرفي والأدائي لمهارات التفكير التصميمي لمواقع الويب، وتفوق تلاميذ المجموعة الثالثة (نمط استجابة التوليد) مقارنة بنظرائهم في الأمن الفكري، وأوصى البحث بضرورة مراعاة نمط الاستجابة الأنسب لروبوت المحادثة الآلية في بيئة التعلم الإلكتروني، والاهتمام بتضمين مهارات التفكير التصميمي والأمن الفكري في مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات.
The objective of this Research is to develop the skills of Design Thinking for Websites and Intellectual Security of the Prep School Students, Through the Chatbot Response types (Flow - Retrieval - Generation) in the E-learning Environment, according to Elgazzar’s model (2014) for Instructional Systems Development (ISD) - The third edition. The research group consisted of (90) second-year middle school students at the Economic Housing District School for Basic Education in New Sohag city in the first semester of the 2024-2025 academic year, were divided into three Experimental groups According to the Quasi-Experimental Research Design. To achieve this goal, The Researcher used the Developmental Research approach, to include three integrated research Methods: Descriptive research method, educational systems development approach, Experimental research method. The Research tools were the achievement test of the cognitive aspects of design thinking skills for websites, the situational test of the performance aspects of design thinking skills for websites, and the intellectual security scale. The experiment was conducted, and the tools were applied. The Results of the research revealed: The students of the second experimental group (Retrieval Response Type) outperformed their counterparts in the cognitive and performance aspects of design thinking skills for websites, and the students of the third group (Generative Response Type) outperformed their counterparts in intellectual security. The Research recommended the necessity of considering the most appropriate response type for chatbots in an E-learning environment, and the need to develop design thinking skills, intellectual security and include them in computer and information and communications technology course.

الكلمات الرئيسية