أثر التفاعل بين نمط عرض المحتوى (نص/ صوت) بروبوتات الدردشة والاسلوب المعرفي (المخاطرة/ الحذر) على تنمية التحصيل والمرونة العقلية وخفض الحمل المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الكشف عن أثر التفاعل بين نمطي عرض المحتوى (نص/ صوت) بروبوتات الدردشة والأسلوب المعرفي (المخاطرة/ الحذر) على تنمية التحصيل في مقرر الوسائط المتعددة (تصميم وإنتاج)، وتحسين المرونة العقلية، وخفض الحمل المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، اعتمد البحث على المنهج التجريبي والوصفي وتطوير المنظومات وفقا لمنهج البحث التطويري لدى عبداللطيف الجزار (2014) لتصميم بيئتي تعلم إلكتروني قائمة على روبوتات الدردشة وفقًا لمعايير محددة، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار تحصيلي، ومقياس المرونة العقلية إعداد Dennis and Vander Wal (2010) (ترجمة الباحثان)، ومقياس الحمل المعرفي إعداد حلمى الفيل (2015)، ومقياس الأسلوب المعرفي (المخاطرة/ الحذر) إعداد حزيمة كمال عبدالمجيد (2011)، تم تطبيق البحث على عينة قوامها (59) طالبًا وطالبة من المستوى الثاني بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية – جامعة بنها، وقُسّمت العينة إلى أربع مجموعات تجريبية بناءً على الأسلوب المعرفي ونمط عرض المحتوى بروبوت الدردشة، بعد تطبيق أدوات البحث ومواد المعالجة التجريبية كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطات رتب درجات المجموعات التجريبية في متغيرات التحصيل، والمرونة العقلية، والحمل المعرفي، ولتحليل دلالة الفروق البعدية بين المجموعات، تم استخدام اختبار Dwass – Steel –Critchlow - Fligner (DSCF) عقب اختبار كروسكال والِس، وقد أظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية (2) والتي درست (روبوت صوتي مع الأسلوب المعرفي المخاطرة) في جميع المتغيرات، تلتها المجموعات (3)(نصي-حذر)، (4)(صوتي-حذر)، و(1)(نصي-مخاطر) على الترتيب في التحصيل والحمل المعرفي، بينما كان ترتيب المجموعات فى المرونة العقلية كالتالي: (2)، (1)، (3)، ثم (4)، كما أشارت النتائج بوجود حجم أثر كبير للتفاعل، وأوصى الباحثان بتنويع أنماط عرض المحتوى (صوتي ونصي) بروبوت الدردشة لتناسب اختلاف أنماط الطلاب، كما اقترح البحث مجموعة من الدراسات المستقبلية منها دراسة أثر تفاعل نمطي روبوت الدردشة (نص/ صوت) وأنماط التفكير (التأملي، الإبداعي، التحليلي) على المرونة العقلية والكفاءة الذاتية الأكاديمية.
       The study aimed to investigate the effect of the interaction between content presentation modes (text/voice) via chatbot systems and cognitive style (risk-taking/cautious) on enhancing academic achievement in the "Multimedia Design and Production" course, improving mental flexibility, and reducing cognitive load among students of educational technology. The research adopted experimental and descriptive approaches, and a developmental research methodology based on Abdel Latif Al-Gazzar’s (2014) model to design two e-learning environments using chatbots according to specific standards, Research instruments included an academic achievement test, the Mental Flexibility Scale by Dennis and Vander Wal (2010) (translated by the researchers), the Cognitive Load Scale by Helmy El-Fil (2015), and the Cognitive Style Scale (Risk-taking/Cautious) by Huzayma Kamal Abdel-Meguid (2011). The study was applied to a sample of 59 second-year students from the Department of Educational Technology at the Faculty of Specific Education – Benha University, who were divided into four experimental groups based on their cognitive style and the chatbot content presentation mode. Results revealed statistically significant differences at the 0.01 level among the mean ranks of the experimental groups in academic achievement, mental flexibility, and cognitive load. Post hoc analysis using the Dwass-Steel-Critchlow-Fligner (DSCF) test after the Kruskal-Wallis test showed that the second experimental group (audio-based chatbot with a risk-taking cognitive style) outperformed all other groups across all variables, For academic achievement and cognitive load, the group ranking was: Group 2, Group 3 (text-cautious), Group 4 (voice-cautious), and Group 1 (text-risk-taking), while for mental flexibility, the order was: Group 2, Group 1, Group 3, and Group 4. The findings indicated a large effect size for the interaction between the chatbot content delivery mode and cognitive style. Based on the results, the researchers recommended diversifying content presentation modes (voice and text) in chatbot-based learning environments to accommodate individual differences in students' cognitive styles. They also proposed future research to explore the effects of the interaction between chatbot response styles (text/voice) and thinking styles (reflective, creative, analytical) on mental flexibility and academic self-efficacy.

الكلمات الرئيسية