نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة 6 أكتوبر
المستخلص
هدف البحث الحالي إلى تقصي التفاعل بين نمط دعم روبوت الدردشة (الموجز/ التفصيلي) ببيئة تعلم إلكترونية والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل) لتنمية المهارات الإحصائية والرشاقة المعرفية والاتجاه لدى طلاب كلية التربية. ويعد البحث من البحوث التطويرية (Elgazzar, 2014)، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ومنهج تطوير المنظومات والمنهج التجريبي، وتم تطبيق التصميم العاملي (2×2). وتم اختيار عينة البحث التي تضمنت (126) طالبًا وطالبة من كلية التربية من المستوى الثاني بكلية التربية جامعة 6 أكتوبر مقسمة إلى أربع مجموعات تجريبية، المجموعة الأولى: نمط دعم روبوت الدردشة الموجز والأسلوب المعرفي المعتمد، والثانية نمط دعم روبوت الدردشة الموجز والأسلوب المعرفي المستقل، والثالثة: نمط دعم روبوت الدردشة التفصيلي والأسلوب المعرفي المعتمد، والرابعة: نمط دعم روبوت الدردشة التفصيلي والأسلوب المعرفي المستقل. وتمثلت أدوات القياس في اختبار التحصيل المعرفي للجانب المعرفي، واختبار الجانب الأدائي لمهارات الإحصاء الوصفي، ومقياس الرشاقة المعرفية، ومقياس الاتجاه نحو الروبوت لتنمية المهارات الإحصائية.
وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في الاختبار التحصيلي ترجع إلى نمط دعم روبوت الدردشة، ولصالح نمط دعم روبوت الدردشة التفصيلي، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات ترجع إلى الأسلوب المعرفي، كما لا توجد فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى أثر التفاعل بين نمط دعم روبوت الدردشة (الموجز/ التفصيلي) والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل). أما فيما يخص اختبار الجانب الأدائي للمهارات الإحصائية فقد أكدت نتائج البحث على وجود فروق دالة إحصائيًا ترجع لأثر نمط دعم روبوت الدردشة ولصالح نمط دعم روبوت الدردشة التفصيلي، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات ترجع للأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل)، وتوجد فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى أثر التفاعل بين نمط دعم روبوت الدردشة والأسلوب المعرفي، ولصالح طلاب نمط دعم روبوت الدردشة التفصيلي والأسلوب المعرفي المعتمد، ثم طلاب نمط الدعم الموجز والأسلوب المعرفي المعتمد أيضا. وفيما يتعلق بالرشاقة المعرفية فقد أكدت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى نمط دعم روبوت الدردشة، ولصالح نمط دعم روبوت الدردشة الموجز، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات ترجع إلى الأسلوب المعرفي، كما لا توجد فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى أثر التفاعل بين نمط دعم روبوت الدردشة (الموجز/ التفصيلي) والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل). أخيرًا فيما يتعلق بالاتجاه نحو روبوت الدردشة في تنمية المهارات الإحصائية فقد أكدت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في الاختبار التحصيلي ترجع إلى نمط دعم روبوت الدردشة، ولصالح نمط دعم روبوت الدردشة الموجز، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات ترجع إلى الأسلوب المعرفي، كما لا توجد فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى أثر التفاعل بين نمط دعم روبوت الدردشة (الموجز/ التفصيلي) والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل). وقد أوصى البحث الحالي بضرورة الاستعانة بأدوات الذكاء الاصطناعي بشكل عام وروبوتات الدردشة خاصة عندما يتعلق الأمر بالمواد التي تحتاج إلى تقديم الدعم المستمر التسلسلي مثل المهارات الإحصائية والرياضيات، والمهارات اللغوية.
The current research aimed to investigate the interaction between an interactive chatbot support style (waves/my tools) based on an e-learning environment and a creative style (independent/independent) to develop strategic skills, creative agility, and attitudes among College of Education students. Therefore, I researched the developmental approach (Elgazzar, 2014), using a descriptive-analytical model, a systems development approach, and an experimental approach. A practical (2 x 2) design was applied. The research sample selected (126) real-life students from the second-year College of Education at October 6 University, divided into four groups: the first group: a rewarding chatbot support style and an independent style; the second group: a rewarding recording bot support style and an independent creative style; the third group: a chatbot support style and an independent style; the fourth group: a chatbot support style and an independent style. The measurement tools included a tourism achievement test for artistic aspects, a performance assessment for descriptive statistics skills, a technical agility scale, and an intelligence scale for developing statistical skills. The results revealed statistically significant differences in the achievement test due to the chatbot support style, in favor of the chatbot support style. However, there were no statistically significant differences between the group students' cup averages due to creativity. There were also no statistically significant differences due to the interaction between the chatbot support style (brief/practical) and the revolutionary style (dependent/independent). Regarding the performance test for statistical skills, the research revealed statistically significant differences due to the effect of chatbot support, in favor of the linguistic chatbot support style. However, there were no significant differences between the three group students' averages due to the creativity style (dependent/ independent). There were statistically significant differences due to the contribution of interactive robots, audio recording, and the creativity style, as well as the support students' reward and creative style. Regarding creative agility in the field of art, statistically significant differences were found attributable to the chatbot support style, in favor of the segmented chatbot support style. However, there were no statistically significant differences between the two groups' means attributed to creativity. There were also no statistically significant differences attributed to the interaction between the chatbot support style (brief/practical) and the literary style (dependent/independent). Finally, regarding the chatbot support style, there were no statistically significant differences between the three group means attributable to Liberty. There were also no statistically significant differences attributed to the contribution between the chatbot support style (brief/practical) and the creative style (dependent/independent). The current research recommended the use of general artificial intelligence and specific chatbots when it comes to subjects requiring sequential support, such as statistical skills, mathematics, and language skills.
الكلمات الرئيسية