التفاعل بين نمط تحليلات التعلم القائمة على أدوات الذكاء الاصطناعي والأسلوب المعرفي (التبسيط/ التعقيد) وأثره على تنمية مهارات تصميم كائنات التعلم الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية - جامعة بنها

2 كلية التربية - جامعة عين شمس

10.21608/tesr.2024.462055

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على التفاعل بين نمط تحليلات التعلم القائمة على أدوات الذكاء الاصطناعي والأسلوب المعرفي (لتبسيط/ التعقيد) وأثره على تنمية مهارات تصميم كائنات التعلم الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وتكونت عينة البحث من (80) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية النوعية جامعة عين شمس في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2023/ 2024، وتم تقسيم الطلاب إلى أربع مجموعات تجريبية متساوية، طبقًا لمتغيرات البحث، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار للجانب المعرفي لمهارات تصميم كائنات التعلم الرقمية، وبطاقة ملاحظة الأداء، واستخدمت الباحثتان منهج البحث التطويري والتصميم شبة التجريبي، وبعد تطبيق تجربة البحث الأساسية ومعالجة البيانات إحصائيًا، توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب المعرفي البعدي لمهارات تصميم كائنات التعلم الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين نمط تحليلات التعلم (الإرشادية/ التنبؤيه) والأسلوب المعرفي (التبسيط/ التعقيد)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية الرابعة (نمط تحليلات التعلم الإرشادي مع ذوي الأسلوب المعرفي المعقد)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب الأدائي البعدي لمهارات تصميم كائنات التعلم الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين نمط تحليلات التعلم (الإرشادية/ التنبؤيه) والأسلوب المعرفي (التبسيط/ التعقيد)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية الرابعة (نمط تحليلات التعلم الإرشادية مع ذوي الأسلوب المعرفي المعقد)، وعلى ضوء النتائج السابقة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات.
The research aimed to develop the skills of designing digital learning objects among educational technology students through the interaction between the style of learning analytics based on artificial intelligence tools and the cognitive style (simplification/complexity), The research sample consisted of (80) male and female students from the band. The fourth semester at the Faculty of Specific Education, Ain Shams University, in the first semester of the academic year 2023/2024. The students were divided into four equal experimental groups, according to the research variables. The research tools were: a test for the cognitive aspect of the skills of designing digital learning objects, and a performance observation card, and the two researchers used The developmental research approach and quasi-experimental design, and after applying the basic research experience and processing the data statistically, The research results showed that there were statistically significant differences at the level of (≤ 0.05) between the average scores of the students of the four experimental groups in the post-cognitive aspect of digital learning object design skills, due to the primary effect of the interaction between the learning analytics style (guidance/predictive) and the cognitive style (simplification/complexity). The highest differences were in favor of the fourth experimental group (guidance learning analytics style with those with a complex cognitive style). There were also statistically significant differences at the level of (≤ 0.05) between the average scores of the students of the four experimental groups in the post-performance aspect of digital learning object design skills, due to the primary effect of the interaction between the learning analytics style (guidance/predictive) and the cognitive style (simplification/complexity). The highest differences were in favor of the fourth experimental group (guidance learning analytics style with those with a complex cognitive style). in light of the previous results, some recommendations and proposals were presented.
 

الكلمات الرئيسية