تطوير تطبيق تعلم محمول قائم على شبکات التواصل الاجتماعي وقياس فاعليته في تنمية عمليات بناء المعرفة والاتجاهات نحو التعلم المحمول لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية– جامعة دمنهور

المستخلص

استهدف البحث الحالي تطوير تطبيق تعلم محمول قائم على شبکات التواصل الاجتماعي (الفيسبوک- الواتس آب) وقياس فاعليته في تنمية عمليات بناء المعرفة، والاتجاه نحو التعلم المحمول لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة دمنهور. ولتحقيق هذا الهدف فقد تم اشتقاق قائمة بأهم معايير تصميم بيئة التعلم المحمول القائم على شبکات التواصل الاجتماعي، وتکونت عينة الدراسة من (٢٩٤) طالبًا وطالبة تم توزيعهم بالتساوي عشوائيًا على ثلاث مجموعات (مجموعتين تجريبتين، ومجموعة ضابطة). وتم تصميم مقياس لرصد عمليات بناء المعرفة، فضلًا عن تصميم مقياس لرصد اتجاهات الطلاب نحو التعلم المحمول. وتم تحليل النتائج المتحصل عليها باستخدام الإحصاء الاستدلالي (تحليل التباين الأحادي)، وأشارت نتائج التحليل الإحصائي للبيانات إلى فعالية بيئة التعلم المحمول القائمة على شبکات التواصل الاجتماعي في تنمية عمليات بناء المعرفة مقارنة بالمجموعة الضابطة، کما أشارت النتائج-أيضًا- إلى فعالية بيئة التعلم المحمول القائمة على شبکات التواصل الاجتماعي في تنمية اتجاهات الطلاب الإيجابية نحو التعلم المحمول. وکشفت النتائج –أيضًا- عن فعالية بيئة التعلم المحمول القائمة على "الواتس آب" في تنمية عمليات المعرفة لدى الطلاب مقارنة ببيئة التعلم المحمول القائمة على "الفيسبوک". کما أظهرت النتائج –أيضًا- أن اتجاهات الطلاب کانت أکثر إيجابية فيما يرتبط باستخدام الفيسبوک کأحد شبکات التواصل الاجتماعي في بيئة التعلم المحمول مقارنة بالواتس آب، وأوصت الدراسة بالدمج بين مختلف شبکات التواصل الاجتماعي في بيئة التعلم المحمول، وذلک بغرض تنمية عملية بناء المعرفة واتجاهات الطلاب الايجابية نحو التعلم المحمول، واقترحت الدراسة دراسة أثر اختلاف أساليب تعلم الطلاب في بيئة التعلم المحمول القائم على شبکات التواصل الاجتماعي على  التحصيل، والاتجاه نحو التعلم.
The current research aimed at developing a mobile learning application based on social media networks (Facebook and WhatsApp). Besides, it aimed at measuring the effectiveness of this application in developing knowledge-building processes and the attitudes toward mobile learning among postgraduate students at the Faculty of Education, Damanhur University. A set of the main standards associated with designing the mobile learning environment which was based on social media networks were devised. The research sample consisted of (294) male and female postgraduate students who were equally assigned into three groups: two experimental groups and a one control group. A scale was designed to monitor knowledge-building processes, and another one was used to measure students' attitudes toward mobile learning. Results were analyzed using inferential statistics (one-way analysis of variance: ANOVA). Results of the data statistical analysis indicated the effectiveness of the mobile learning environment which was based on social networks (Facebook & WhatsApp) in developing knowledge-building processes compared to the control group. The results also indicated the effectiveness of the mobile learning environment based on social networks in developing students' positive attitudes toward mobile learning. Besides, the results revealed that the WhatsApp-based mobile learning environment was more effective in developing students' knowledge-building processes compared to the Facebook-based mobile learning environment. Students' attitudes were more positive regarding using Facebook as a social media network compared to using WhatsApp. This research recommended integrating different social media networks in the mobile learning environment in order to develop students' knowledge-building processes and positive attitudes towards mobile learning. The research suggested investigating the effect of different learning styles in the mobile learning environment based on social media networks on students' achievement and attitudes toward learning

الكلمات الرئيسية