التفاعل بين نمطي التدريب الإلکتروني المتنقل (المکثف-الموزع) وأسلوبي تنظيم المحتوى التدريبي (الکلي–المجزأ) وأثره على تنمية مهارات التوثيق العلمي الإلکتروني والــرضــا عن التدريب لـدى طلاب الدراسات العليا التربوية The Interaction between Two Types of Mobile E-Training (Intensive-Distributed) and Two Styles of Training

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

استهدف البحث الحالي استقصاء أثر التفاعل بين نمطي التدريب الإلکتروني المتنقل (المکثف – الموزع) وأسلوبي تنظيم المحتوى التدريبي (الکلي – المجزأ) على تنمية مهارات التوثيق العلمي الإلکتروني والرضا عن التدريب لدى طلاب الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبد العزيز. استخدام البحث المنهج شبه التجريبي والتصميم العاملي (2 x 2). طُبق البحث على عينة مکونة من (52) طالبًا تم توزيعهم عشوائيًا إلى أربع مجموعات تجريبية متساوية خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2016/2017م. وتمثلت أدوات البحث في بطاقة ملاحظة الأداء المهاري، ومقياس الرضا عن التدريب. أسفرت نتائج البحث عن فاعلية التدريب الإلکتروني المتنقل بغض النظر عن نمطي التدريب وأسلوبي تنظيم المحتوى التدريبي في تنمية معدل أداء مهارات التوثيق العلمي الإلکتروني والرضا عن التدريب. کما أظهرت النتائج المرتبطة بتنمية معدل الأداء المهاري فاعلية التدريب المکثف مقارنةً بالتدريب الموزع، وفاعلية التنظيم المجزأ للمحتوى مقارنةً بالتنظيم الکلي، وأفضلية المعالجة الخاصة بالتدريب المکثف مع تنظيم مجزأ للمحتوى مقارنةً بباقي المعالجات الأخرى. کما کشفت نتائج الرضا عن التدريب عن فاعلية التدريب الموزع مقارنةً بالتدريب المکثف، وفاعلية التنظيم المجزأ مقارنةً بالتنظيم الکلي، وأفضلية المعالجات الخاصة بکل من التدريب المکثف مع التنظيم المجزأ، والتدريب الموزع مع التنظيم الکلي، والتدريب الموزع مع التنظيم المجزأ مقارنةً بالمعالجة الخاصة بالتدريب المکثف مع التنظيم الکلي. وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج قدم الباحثان مجموعة من التوصيات والمقترحات التي من شأنها التوسع في استخدام التدريب الإلکتروني المتنقل في ضوء نمط التدريب وأسلوب تنظيم المحتوى التدريبي.

The present research aimed to investigate the effect of the interaction between two types of mobile E-training (intensive - distributed) and two styles of training content organizing (totally - segmented) in the development of E-scientific documentation skills and satisfaction with the training of educational graduate students at King Abdul Aziz University. The research used the semi-experimental design (2 x 2). The research was applied to a sample of (52) students randomly assigned to four equal experimental groups during the second semester of the academic year 2016/2017. The research tools were anobservation card fo measuring the rate of skills performance and a training satisfaction scale. The results showed the effectiveness of the mobile E-training program regardless of the two types of training and the two styles of training content organizing in developing the rate of performance of E-scientific documentation skills and satisfaction with training. The results related to the development of skill performance showed the effectiveness of intensive training compared to the distributed training, the effectiveness of segmented organization compared to totally organization, and the superiority of intensive training with a segmented organization treatment compared to other treatments. The results of the satisfaction with the training revealed the effectiveness of distributed training compared to intensive training, the effectiveness of segmented organization compared to totally organization, and the superiority of treatments for intensive training with segmented organization, distributed training with totally organization, and distributed training with segmented organization compared to the treatment of intensive training with totally organization. In light of the results, the researchers presented a set of recommendations and suggestions that would expand the use of mobile E-training in light of the type of training and the style of organizing the training content.

الكلمات الرئيسية