الدعامات التعليمية )النصية – النصية والمصورة) في المنصة الإلکترونية الاجتماعية "إدمودو" وأثرها على تنمية الجانب المعرفي والمهارى لتصميم وتطوير المکتبات الرقمية الشخصية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم The Instructional Scaffolds (textual – textual pictured) in the Social Electronic Platform "Edmodo" and its Impact on the Development o

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة الفيوم

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد أفضلية نمطى الدعامات التعليمية (النصية-النصية المصورة) في المنصات الإلکترونية، وذلک فيما يتعلق بتنمية الجانب المعرفي والمهارى لتصميم وتطوير المکتبات الرقمية الشخصية لطلاب تکنولوجيا تعليم، تم الاعتماد على التصميم التجريبي القائم على مجموعتين تجريبتين.  وتضمن التصميم التجريبي متغير مستقل بمستويين هما الدعامات النصية والدعامات النصية المصورة في المنصة الإلکترونية الاجتماعية "إدمودو"، ومتغيرين تابعين وهما الجانب المعرفي والجانب المهارى لتصميم وتطوير المکتبات الرقمية الشخصية. تمثلت أدوات البحث في الإختبار التحصيلي وبطاقة تقييم الأداء المهاري،  تکونت عينة البحث من 50 طالبًا وطالبة تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساوتين حسب نمطي الدعامات التعليمية، تکونت کل مجموعة (25) طالبًا/طالبة. وقد أشارت النتائج إلى فاعلية استخدام الدعامات التعليمية بنمطيها النصي والنصي المصور بالمنصة الإلکترونية على تنمية الجانب المعرفي. وأشارت أيضًا إلى أفضلية استخدام الدعامات النصية المصورة في تنمية الجانب المهاري لتصميم وتطوير المکتبات الرقمية الشخصية بالمقارنة بالدعامات النصية فقط.
This research aims to determine the superiority of (textual – textual pictured) in the electronic platforms in terms of the development of the cognitive and skillful aspects of the design and development of personal digital libraries for students of educational technology. This research was based on experimental design based on two groups. The experimental design included an independent variable of two levels, the textual scaffolds and the textual pictured scaffolds in the social electronic platform "Edmodo". In addition, this research contained two dependent variables, namely the cognitive aspect and the skillful side of the design and development of personal digital libraries. The research sample consisted of 50 students who were divided into two groups according to the type of instructional scaffolds. Each group consisted of (25) students. Research’s results indicated the effectiveness of the use of instruction scaffolds (textual – textual pictured) on the electronic platform on the development of the cognitive side. However, this research pointed to the advantage of the use of textual pictured scaffolds in developing the skillful aspect of the design and development of personal digital libraries.

الكلمات الرئيسية