حجم المجموعات في جولات النقاش الإلکترونية متعددة المستويات وأثره في تنمية مستويات الفهم العميق والحضور المعرفي لدى طلاب الدراسات العليا THE SIZE OF GROUPS IN MULTI-LEVELS E- DISCUSSION ROUNDS (EXPANDING GROUP SIZE / REDUCING GROUP SIZE ) AND ITS EFFECT ON DEVELOPING DEEP UNDERSTANDING AND COGNITIVE PRESENCE OF GRADUATE STUDENTS

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

استهدف البحث الحالي تحديد تأثير حجم المجموعات ( توسيع حجم المجموعة/ تقليص حجم المجموعة) في جولات النقاش الإلکترونية في تنمية الفهم العميق والحضور المعرفي لدي طلاب الدراسات العليا. تم استخدام المنهج شبه التجريبي للمقارنة بين المجموعتين التجريبيتين، ووفقًا للتصميم التجريبي للبحث تعرضت المجموعة التجريبية الأولى لبيئة المناقشة الإلکترونية بنمط توسيع حجم المجموعة مع کل دورة نقاش، بينما تعرضت المجموعة التجريبية الثانية لبيئة المناقشة الإلکترونية بنمط  تقليص حجم المجموعة مع کل دورة نقاش. تکونت عينة البحث من (16) طالبًا من طلاب الماجستير في تقنيات التعليم  بکلية الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبد العزيز، تم توزيعها عشوائيًا على مجموعتي البحث. کما تم تطوير أداتين تمثلتا في  اختبار للفهم العميق، ومقياس للحضور المعرفي. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي تعرضت لبيئة المناقشة الإلکترونية بنمط توسيع حجم المجموعة في کل من الفهم العميق والحضور المعرفي. وأوصى البحث بأهمية التنوع في تصميم بيئات النقاش النوعية والانطلاق خارج دوائر تثبيت حجم مجموعات المناقشة  فيما يتعلق بتوزيع الأفراد في بيئات النقاش الإلکترونية مع وضع معايير وآليات لهذه التصميمات کي تسهم في تحسين مخرجات جولات النقاش.
This study aimed to identify the effect of group size (expanding group size / reducing group size) in Multi-Levels E- discussion rounds and its effect on developing deep understanding and cognitive presence of graduate students. A quasi-experimental approach was used to compare the two experimental groups, and according to the study experimental design, the first experimental group was exposed to the E- discussion environment with the group size expansion pattern with each discussion round, while the experimental group was exposed to the E- discussion environment with the pattern of reducing the group size with each discussion round. The research sample consisted of (16) Graduate student in educational techniques at the Faculty of Educational graduate Studies at King Abdulaziz University, randomly distributed to the two research groups. Two tools were developed: a deep understanding test and a measure of cognitive presence. The results showed that there were statistically significant differences in favor of the first experimental group that was exposed to the E discussion environment with the pattern of expanding group size in both deep understanding and cognitive presence. The research recommended the importance of diversity in designing discussion environments, going outside the circles of fixing group size, and devising qualitative methods regarding the distribution of individuals in electronic discussion environments, while setting standards and mechanisms for these designs in order to contribute to improving the outcomes of the discussion rounds

الكلمات الرئيسية