مستوى التلميحات البصرية (أحادي- ثنائي- ثلاثي) بالفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب وعلاقتها بمستوى الانتباه (مرتفع- منخفض) وأثر تفاعلهما على تنمية التحصيل وخفض الحمل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Level of cues (mono/binary/triple) embedded in a digital video in a flipped classroom and its relation to attention level (hig

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

المستخلص

بالرغم من أهمية زيادة کمية المثيرات لزيادة فاعلية التعلم طبقًا لنظرية تجميع التلميحات، فالقليل من الدراسات اهتم بکيفية تصميم الفيديو الرقمي وفقًا لهذه النظرية وتحديد مستواها في ضوء خصائص المتعلمين، وبما لا يزيد من جهد المتعلم اثناء التعلم. مما دعا الباحثة إلى تبني هذا المتغير، ودراسة تجميع التلميحات وزيادة کمية المثيرات ومستواها؛ حتى يتم توافقها مع مستوى انتباه کل متعلم بالشکل المناسب مع الحفاظ على خفض الحمل المعرفي لديه. وذلک من خلال تطوير ثلاثة مستويات للتلميحات بفيديو رقمي ببيئة تعلم قائمة على نموذج الفصل المقلوب، ودراسة أثر تفاعلها مع مستوى الانتباه للتلاميذ في التحصيل وخفض الحمل المعرفي. وقد اثبتت النتائج عدم وجود دلالة لتأثير للتفاعل بين مستوى التلميحات ومستوى الانتباه بالنسبة لکل من التحصيل، والحمل المعرفي
Although the importance of increasing the amount of stimuli to increase the effectiveness of learning according to the cues summation theory, few studies interested in how to design digital video in accordance with this theory and determine its level in light of the characteristics of learners, which it should exceed no more effort of the learner during learning. This prompted the researcher to adopt this variable, and study the cues summation and increase its amount, so that they are compatible with the level of attention of each learner properly, while maintaining the reduction of cognitive load. Through the development of three levels of cues embedded in digital video in a learning environment based on the inverted classroom model, and study the impact of its interaction with the level of attention to students in achievement and reduction of cognitive load. The results showed that there is no indication of the effect of the interaction between the amount of cues and the level of attention for both achievement and cognitive load