نوع التنافس (الفردي - الجماعي) في التلعيب وأثره على تنمية التحصيل والدافعية نحو التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم Individual and Collective Competition in Gamification and Its Effect On Developing Achievement and Motivation Towards Learning among Educational Technology Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية بالدقهلية – جامعة الأزهر

المستخلص

هدف هذا البحث إلى معرفة أثر التنافس في التلعيب بصرف النظر عن نوعه، وأثر نوعي التنافس (الفردي، الجماعي) على تنمية التحصيل المعرفي، والدافعية نحو التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، ولتحقيق هذا الهدف تم تحديد معايير تصميم التلعيب بنوعي التنافس (الفردي، الجماعي)، وتکونت عينة البحث من (40) طالبًا من طلاب الفرقة الأولى شعبة تکنولوجيا التعليم تم توزيعهم على مجموعتين تجريبتين، وقد أسفر البحث عن مجموعة من النتائج أهمها: فاعلية التنافس في التلعيب بصرف النظر عن نوعه في تنمية التحصيل المعرفي، والدافعية نحو التعلم، وکذلک فاعلية نوعي التنافس الفردي، والجماعي على تنمية التحصيل المعرفي والدافعية نحو التعلم لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم، کما أشارت نتائج البحث إلى عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب الذين تنافسوا فرديا، والطلاب الذين تنافسوا جماعيا في التلعيب في القياس البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، والدافعية نحو التعلم، وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج قدم البحث عددًا من التوصيات، والمقترحات بالبحوث والدراسات المستقبلية ذات الصلة بالتلعيب.
The aim of this research was to find The effect of competition in Gamification on the students, regardless its type, and the effect of the Individual and Collective Competition on developing cognitive achievement and motivation Towards learning among Educational Technology Students. And to achieve this aim, the Gamification standards were determined into two types of competition (individual and collective). The research Sample Consisted of Forty (40) students From  The first year of The Education Technology Sector, which were divided into Two experimental groups. The results of the research were as follows: The Effectiveness of competition in Gamification, regardless its type, in developing the cognitive achievement and motivation Towards learning. As well as The Effectiveness of the individual and collective competition in developing cognitive achievement and motivation Towards learning among Education Technology students. And The results of the study indicated that there was no statistically significant difference in the level (0.05) between the average scores of students who competed individually and the students who competed collectively in Gamification in the post test for cognitive achievement and motivation Towards learning. According to these results, The research presented a number of recommendations and proposals for Research and Future studies related to Gamification

الكلمات الرئيسية