التفاعل بين نمطى عرض الإنفوجرافيک الثابت (الرأسي - الأفقي) مقابل (البسيط - کامل التفاصيل) وأثره على تنمية مهارات إنتاج العروض التقديمية وخفض العبء المعرفي وبقاء أثر التعلم لدى الطلاب الصم والبکم بجامعة الإسکندرية Interaction between the types of display Infographic (horizontal - vertical) versus (simple - full details) and

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية والقائم بعمل رئيس قسم تکنولوجيا التعليم

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن التفاعل بين نمطى عرض الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى - الأفقى) مقابل (البسيط - کامل التفاصيل) وأثره على تنمية مهارات إنتاج العروض التقديمية وخفض العبء المعرفى وبقاء أثر التعلم لدى الطلاب الصم والبکم بجامعة الإسکندرية، وتشمل عينة البحث 21 طالب من الطلاب الصم والبکم بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية طبقت عليهم الأدوات التالية وهى: الاختبار التحصيلى للمعارف المرتبطة ببرنامج العروض التقديمية، بطاقة تقييم منتج لتقيم مهارات انتاج العروض التقديمية، مقياس التقدير الذاتي للحمل المعرفي، وقد أسفر البحث عن النتائج التالية: وجود دلالة إحصائية فى الاختبار التحصيلي للمعارف المرتبطة ببرنامج العروض التقديمية لصالح الطلاب الذين يدرسون بنمط الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى – البسيط)، ولا يوجد فرق دال إحصائيًا نتيجة للتفاعل بين نمط الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى - الأفقى) مقابل (البسيط - کامل التفاصيل) في درجات الطلاب فى الاختبار التحصيلى للمعارف المرتبطة ببرنامج العروض التقديمية وبطاقة تقييم منتج إنتاج العروض التقديمية ومقياس العبء المعرفى، أما بالنسبة لبقاء أثر التعلم فتوجود دلالة إحصائية فى بطاقة تقييم منتج إنتاج العروض التقديمية بعد تطبيقها بعد مرور شهر من تطبيق بيئة التعلم الإلکترونية القائمة على نمط الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى – کامل التفاصيل)، وأيضا وجود دلالة إحصائية فى الاختبار التحصيلي للمعارف المرتبطة ببرنامج العروض التقديمية وبطاقة تقييم منتج إنتاج العروض التقديمية بعد مرور شهر من تطبيق بيئة التعلم الإلکترونية القائمة على الإنفوجرافيک الثابت (الأفقى – البسيط)، ولا يوجد فرق دال إحصائيًا نتيجة للتفاعل بين نمطى عرض الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى - الأفقى) مقابل (البسيط - کامل التفاصيل) بين متوسطى درجات الطلاب فى الاختبار التحصيلى للمعارف المرتبطة ببرنامج العروض التقديمية ولکن يوجد فرق دال إحصائيًا نتيجة للتفاعل بين نمطى عرض الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى - الأفقى) مقابل (البسيط - کامل التفاصيل) بين متوسطى درجات الطلاب فى بطاقة تقييم منتج إنتاج العروض التقديمية بعد شهر من تطبيق بيئة التعلم الإلکترونية القائمة على الإنفوجرافيک لصالح النمط الرأسى کامل التفاصيل، أما بالنسبة للعبء المعرفى فنتيجة لإستخدام نمط الإنفوجرافيک الثابت (الرأسى– کامل التفاصيل)، (الرأسى البسيط)، (الأفقى - کامل التفاصيل)، (الأفقى – البسيط) کان لهما الأثر فى خفض العبء المعرفى للطلاب الصم والبکم بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية.
     The research aims to detecting the interaction between the types of display Infographic (horizontal - vertical) versus (simple - full details) and its impact on developing the skills of producing presentations and reducing the cognitive load and maintaining the learning impact of deaf and dumb students at the University of Alexandria, The research sample includes 21 deaf and dumb students in the Faculty of Specific Education, Alexandria University, the following tools have been applied to them: Achievement test of the knowledge with the presentation program, the card valuation of product to evaluate the production of presentations skills, scale of cognitive load.
 
The research results are: There is a statistical significance in the achievement test of the knowledge with the presentation program for the students who study style Infographic (vertical - simple), there is no statistically significant difference due to interaction between fixed infographic style (horizontal - vertical) versus (simple - full details) In students' grades  in achievement test of the knowledge with the presentation program, the card valuation of product to evaluate the production of presentations skills, scale of cognitive load, but regarding to the impact of learning, there is statistical significance in the card valuation of product to evaluate the production of presentations skills after applying a month later from applying the e-learning environment which is based on fixed infographic (vertical - full details), and there is no statistically significant difference in achievement test of the knowledge with the presentation program and the card valuation of product to evaluate the production of presentations skills after applying a month later from applying the e-learning environment which is based on fixed infographic (horizontal -simple), and there is no statistically significant difference due to interaction between fixed infographic style (horizontal - vertical) versus (simple - full details) between the average grades of students in achievement test of the knowledge with the presentation program, but there is statistically significant difference due to interaction between fixed infographic style (horizontal - vertical) versus (simple - full details) between the average grades of students in the card valuation of product to evaluate the production of presentations skills after applying a month later from applying the e-learning environment which is based on fixed infographic for the (vertical - full details) style. But regarding of cognitive load as a result of the use of the fixed infographic style (vertical - full details), simple - vertical), (horizontal - full details), (horizontal - simple) have effect of reducing the cognitive load of deaf and dumb students, Faculty of Specific Education, Alexandria University.