نمطا الانفوجرافيک التعليمي (الثابت - المتحرک) في بيئة الصف المقلوب وأثرهما على تنميه مهارات صيانة اجهزه العرض لدى طلاب تکنولوجيا التعليم Developing an e-Learning Environment based-on Flipped Learning Strategy for Developing Digital Video Processing Skills and Attitudes among Instructional Technology Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تطوير بيئة تعلم إلکتروني قائمة على استراتيجية التعلم المعکوس لتنمية مهارات معالجة الفيديو الرقمي والاتجاهات لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، ولقد تم تطوير بيئة التعلم الإلکتروني المقترحة باتباع خطوات نموذج عبد اللطيف الجزار ( 2013 ) الإصدار الثالث، وتم تحقيق أهداف البحث من خلال تحديد قائمة بمهارات معالجة الفيديو الرقمى التي يمکن تنميتها لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية بدمياط ، وکذلک تحديد قائمة بالمعايير التصميمية التي يجب وضعها في الاعتبار عند تطوير بيئة التعلم الإلکترونى المقترحة القائمة على استراتيجية التعلم المعکوس.
وقامت الباحثة بتصميم أدوات البحث من اختبار تحصيلى لقياس الجانب المعرفى من مهارات معالجة الفيديو الرقمي، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي من مهارات معالجة الفيديو الرقمي، کما تم إعداد مقياس اتجاهات نحو مقرر انتاج الصور الرقمية ومعالجتها. وتم تطبيق الأدوات على العينة قبل وبعد تجريب بيئة التعلم التي تم تطويرها، وأظهرت النتائج وجود تحسن ملحوظ فى مهارات معالجة الفيديو الرقمي لدى أفراد العينة في الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاهات ، کما حققت بيئة التعلم الإلکتروني القائمة على استراتيجية التعلم المعکوس التى تم تطويرها حجم تأثير کبير لکل من الجانب المعرفى والأدائى وکذلک الاتجاهات لدى أفراد العينة نحو مقرر انتاج الصور الرقمية ومعالجتها

This research aims at Development e-learning environment based on Flipped  learning strategy to develop digital video processing  skills among instructional technology students. The proposed e-learning environment has been developed by using Elgazzar model ( 2013 ) ( third revision) for developing elearning environments. The aim of the research is developing the skills' by determine the list that must be need for the instructional technology students of digital video processing skills, determine a list of criteria that must be considered to design a proposed environment based on flipped learning strategy on developing those skills  The researcher  prepared the following tools;
-An Achievement test to measure the cognitive side of digital video treatment skills among instructional technology students.
-An observation check list of the performance side for digital video processing skills among instructional technology students.
- Scale of attitudes towards the course of digital photos production and processing.
           Instrument were applied to the participants before and after the research.  The results of the research  showed that there is good improvement among the students of the sample in the skills of digital video processing, in which clarified that there are differences with statistics significant at the level less than ( 0.05 ) between the average degrees of the pre and post application of the achievement test and scale of attitudes, In addition to this , the proposed environment based on inverted  learning achieved  bigger effect  than simulated value ( 0.14 ) by collection in the cognitive and performance side and on the attitudes of the students of the sample towards the course of digital photo production and processing.

الكلمات الرئيسية