تطوير فصل افتراضي غير متزامن بنمطين للمناقشة الإلکترونية (المدونة/المنتدى) وأثرهما على تنمية التحصيل والاتجاه نحو مقرر التعلم الإلکتروني لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية غير المتخصصين في تکنولوجيا التعليم Developing asynchronous virtual class with two types of electronic discussion (blog/forum) and thier effect o

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية التحصيل والاتجاه نحو مقرر التعلم الإلکتروني لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية غير المتخصصين في تکنولوجيا التعليم وذلک من خلال تطوير فصل افتراضي غير متزامن بنمطين من أدوات المناقشة الإلکترونية (المدونة/ المنتدى). وقامت الباحثة بتطوير الفصل الافتراضي المقترح وتصميم محتواه باتباع خطوات نموذج محمد خميس (2007) في ضوء مبررات اختياره، وتم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين تجريبيتين، حيث درست المجموعة الأولى من خلال الفصل الافتراضي المقترح واستخدمت المدونة فيه لإجراء المناقشات الإلکترونية حول موضوعات وأنشطة المقرر، في حين درست المجموعة التجريبية الثانية من خلال الفصل الافتراضي المقترح واستخدمت أداة المنتدى لإجراء المناقشات الإلکترونية.
            وقامت الباحثة بإعداد أدوات القياس من اختبار تحصيلي، لقياس الجانب المعرفي للتعلم الإلکتروني، کما أعدت مقياس الاتجاه نحو التعلم الإلکتروني، وتم تطبيق أدوات البحث قبل وبعد تطبيق المعالجة التجريبية على عينة البحث، ثم قامت الباحثة بجمع البيانات والنتائج ومعالجتها إحصائيًا.
            وأشارت نتائج البحث إلى عدم وجود فرق ذا دلالة إحصائية بين درجات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي، کما أشارت النتائج إلى أن الفصل الافتراضي غير المتزامن المقترح  قد حقق حجم تأثير کبير في کل من التحصيل، والاتجاه نحو مقررالتعلم الإلکتروني، بالنسبة لمجموعتي البحث.

           The current research aimed at Developing asynchronous virtual class with two types of electronic discussion (blog/forum) and thier effect on  achievement and the trend towards e-learning course among post-graduate students at the Faculty of Education Non-specialists In Educational Technology
             The researcher developed the proposed virtual class following the steps of Mohamed Khamis model in the light of its chosen justifications.  The sample of the research was divided into two experimental groups.  The first group studied through the suggested virtual class and the blog was used to conduct electronic discussion on the topics and the activities of the course. The second experimental group studied through the proposed virtual class and the forum was  used for electronic discussion
            The researcher prepared research tools as an achievement test to measure the cognitive aspect of e-learning and also prepared a measure of the trend towards e-learning .The research tools were applied before and after the application of the experimental treatment on the sample of the research and then the researcher collected data and results and processed statistically.
             The results of the research indicated that there is no statistically significant difference between the scores of the two groups of the research in the post application due to the difference of the electronic discussion tools in the proposed virtual class. The results also indicated that the proposed asynchronous virtual class has achieved great influence in both achievement and trends towards e-learning for both groups.

الكلمات الرئيسية