نمط الخرائط الذهنية الإلکترونية (ثنائية/ مرکبة) کمنظم تمهيدي وأثر تفاعله مع أسلوب عرض المحتوى الإلکتروني (لفظي/ بصري) على تنمية مفاهيم التصميم التعليمي ومهارات التفکير البصري وخفض التشتت لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

المستخلص

استهدف البحث الحالي تحديد أنسب نمط للخرائط الذهنية الإلکترونية (الثنائية مقابل المرکبة) في إطار تفاعلها مع أسلوب عرض المحتوى (اللفظي مقابل البصري)، ودراسة مدى تأثيرها في تنمية مفاهيم التصميم التعليمي، ومهارات التفکير البصري، وخفض التشتت لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وقد استخدم في هذا البحث التصميم التجريبي ذي المجموعات التجريبية الأربعة، واشتمل البحث على متغيرين مستقلين: الخرائط الذهنية الإلکترونية (الثنائية مقابل المرکبة)، وأسلوب عرض المحتوى (اللفظي مقابل البصري)، وتضمن البحث ثلاثة متغيرات تابعة هي: مفاهيم التصميم التعليمي، ومهارات التفکير البصري، وخفض التشتت، وقد تکونت عينة البحث من (60) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بقسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية - جامعة عين شمس، وأسفرت أهم النتائج عن وجود فروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية للبحث على اختبار (مفاهيم التصميم التعليمي) ترجع إلى تأثير أسلوب عرض المحتوى (اللفظي مقابل البصري) لصالح أسلوب عرض المحتوى البصري، کذلک يختلف (التفکير البصري) لدى طلاب المجموعات التجريبية باختلاف کلا من القياسين (القبلي والبعدي) وذلک في اتجاه القياس البعدي ذي المتوسطات الأکبر، کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية للبحث على اختبار (التفکير البصري) کدرجة کلية ترجع إلى تأثير کلًا من أسلوب عرض المحتوى (اللفظي مقابل البصري) ونمط الخرائط الذهنية الإلکترونية (الثنائية مقابل المرکبة) والتفاعل بينهما. وأيضًا لا توجد فروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية للبحث على اختبار (التفکير البصري) کدرجة کلية ترجع إلى تأثير کلًا من أسلوب عرض المحتوى (اللفظي مقابل البصري) ونمط الخرائط الذهنية الإلکترونية (الثنائية مقابل المرکبة) والتفاعل بينهما.
The purpose of the research is determining the most appropriate pattern of electronic mind maps (approach vs. cmpound) in its interaction with the presentation of content (pronunciational vs. visual), study its impact on the development of concepts of instructional design, visual thinking skills and reduce dispersion among students of educational technology. The research included an independent variable with two levels: the electronic mind maps (approach vs. cmpound), with the presentation method of the content (pronunciational vs. visual). The research included three dependent variables: concepts of educational design, (60) students from the second division of the Department of Educational Technology in the Faculty of Specific Education - Ain Shams University. The most important results were the presence of the average scores of the students of the experimental groups to examine the test (concepts of educational design) in favor of the visual presentation method. The visual thinking of the experimental group also varies according to both the tribal and remote measurements in the direction of the post-measurement dimension. There are differences between the average The scores of students of the experimental groups examined the (visual thinking) test as a total score due to the effect of both the presentation of content (pronunciational vs. visual) and the pattern of electronic mind maps (approach vs. cmpound) and the interaction between them. There are also no differences between the average scores of the students of the experimental groups to examine the (visual thinking) test as a total score due to the influence of both the presentation of the content (pronunciational vs. visual) and the pattern of electronic mind maps (approach vs. cmpound) and the interaction between them. Also, there are no differences between the averages The scores of the experimental group students to examine the scattering test as a total score are due to the influence of both the presentation of content (pronunciational vs. visual), the pattern of electronic mind maps (approach vs. cmpound) and the interaction between them