أثر التعلم المعکوس المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية على تنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم The impact of flipped learning accompanied by a participatory electronic discussions on achievement development and motivation for learning among students of educational technology

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة الفيوم

المستخلص

التعلم المعکوس هو استراتيجية تعلم حديثة يتم فيها عکس الموقف التعليمى التقليدى بحيث يتم فيه تقديم المحتوى التعليمى عبر مصادر تعلم إلکترونية للطلاب لدراستها فرديًا في المنزل، ثم يتم تنفيذ الأنشطة والتقويم تحت إشراف المعلم في قاعة الدراسة، والبحث الحالى يسعى للارتقاء بالتعلم المعکوس ومعالجة بعض جوانب القصور به من خلال البحث في کيفية تصميم تعلم معکوس مصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية وقياس أثره على تنمية تحصيل المعرفة، والدافعية للتعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، حيث تم إعداد قائمة معايير تصميم للتعلم المعکوس المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية، وتصميم التعلم المعکوس المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية في ضوء هذه المعايير، ثم قياس أثره على تنمية التحصيل والدافعية للتعلم، وقد تمت التجربة على عينة مکونة من (52) طالبًا/ طالبة، تم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية أولى مکونة من (26) طالبًا/طالبة، تدرس عبر التعلم المعکوس المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية، ومجموعة تجريبية ثانية مکونة من (26) طالبًا/طالبة، تدرس عبر التعلم المعکوس غير المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية، وقد أشارت النتائج إلى فاعلية التعلم المعکوس المصحوب بمناقشة إلکترونية تشارکية وغير المصحوب بها على تنمية تحصيل المعرفة، والدافعية للتعلم، وأشارت أيضًا إلى أفضلية التعلم المعکوس المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية مقارنة بالتعلم المعکوس غير المصحوب بمناقشات إلکترونية تشارکية على تنمية التحصيل، والدافعية للتعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

Flipped learning is one of recent teaching  learning strategies. This strategy, depends on presenting  educational content through different electronic learning media to help  students to study individually on their own .Then ,  activities and evaluation are carried out under teachers’ supervision teacher in traditional classroom. This research aims to contribute in improving flipped  strategy,  by researching how to develop  flipped learning accompanied by participatory electronic discussions. A Design criteria list of flipped learning accompanied by participatory electronic discussions is developed by researcher.   The sample of this research consists of  (52) male and female students . This sample is divided equally into two groups. The first group is taught using flipped learning strategy accompanied by a participatory electronic discussion among its students. The second group is taught using ordinary flipped learning strategy, The results show the effectiveness of flipped learning accompanied by a participatory electronic discussions on achievement development and motivation for learning. She also noted the advantage of flipped learning with participatory electronic discussions compared to flipped learning not accompanied by participatory electronic discussions on achievement development and motivation for learning among students of educational technology.