التفاعل بين نمطي الأنشطة التعليمية الإلکترونية التفاعلية (فردي - تشارکي) ونمطي الإبحار (هرمي - شبکي) في بيئة تعلم إلکتروني وأثره على تنمية مهارات تصميم الرسوم التعليمية المتحرکة ثنائية البعد لدى طلاب تکنولوجيا التعليم The reaction between the two styles of interactive activities (individual- collaborative) and two styl

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنوفيه

المستخلص

يهدف البحث الحالي يهدف إلى الکشف عن التفاعل بين نمطي الأنشطة التفاعلية (فردي - تشارکي) ونمطي الإبحار (هرمي - شبکي) في بيئة تعلم إلکتروني وأثره على تنمية مهارات تصميم الرسوم التعليمية المتحرکة ثنائية الأبعاد لدي طلاب تکنولوجيا التعليم ، وقد استخدم الباحث المنهج القائم على التصميم، حيث أعد الباحث أربع معالجات تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، وبطاقة ملاحظة ، وتم تطبيق تجربة البحث من خلال منصة التعلم (Schoology) على عينة من طلاب قسم تکنولوجيا التعليم بلغ عددهم 148 طالبا تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات، وأثبتت النتائج أن التحصيل يکون أعلي لدي ذوي نمط تنظيم المحتوي الهرمي ومدخل فردي بينما أقل المجموعات (جماعي – الشبکي) وبذلک يکون اتجاه الفروق بين المجموعات (فردي هرمي - فردي شبکي - جماعي هرمي - جماعي شبکي)، کما أن بطاقة الأداء لمهارات يکون أعلى لدى ذوي نمط تنظيم المحتوي الهرمي ومدخل فردي بينما أقل المجموعات (جماعي – الشبکي) وبذلک يکون اتجاه الفروق بين المجموعات (فردي هرمي - فردي شبکي - جماعي هرمي - جماعي شبکي).
The current research aims at uncovering the effort of reaction between the two styles of interactive activities (individual- collaborative) and two styles of navigation (pyramidical- networking) in digital learning environment and its effect on the skills of designing 2D animations for education technology students. The researcher used design based approach. The researcher prepared four experimental wizards. The tools of research are embodied on achievement test and score card. The research experiment was conducted through “Schoology” platform on a sample of second year students educational technology department. They were 148 students grouped into 4 groups.
The results proved that the pyramidical pattern of content organization combined with individual approach where (collaborative – networking) is the best. The level significance was in the following direction (individual pyramidical- individual networking- collaborative pyramidical- collaborative networking). Score card for skills is much higher for students with pyramidical pattern and individual approachs, wher the least for (collaborative, networking). So the level of significance with in groups goes in the direction (individual pyramidical- individual networking- collaborative pyramidical- collaborative networking).

الكلمات الرئيسية