التفاعل بين کثافة المعلومات بالواقع المعزز (موجزة/ تفصيلية) وأسلوب التعلم المعرفي (کلي/ تحليلي) وأثره في إکساب طلاب کلية التربية بعض المفاهيم التطبيقية لمقرر تکنولوجيا التعليم The Interaction Between Information Density in Augmented Reality (Brief- Detailed) and the Cognitive Learning Style (Holistic- Analytic) and Its Effect on the Faculty of Educatio

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة دمنهور

المستخلص

 
استهدف البحثُ الحالي دراسة أثر التفاعل بين کثافة المعلومات (موجزة/ تفصيلية) وأسلوب التعلم المعرفي (الکلي/ التحليلي) وذلک في بيئة الواقع المعزز، مع قياس أثر هذا التفاعل في إکساب طلاب کلية التربية لبعض المفاهيم التطبيقية لمقرر تکنولوجيا التعليم، ولبلوغ هذا الهدف، تم اشتقاق قائمة بالمفاهيم التطبيقية الخاصة بمقرر تکنولوجيا التعليم، کما تم تصميم قائمة بمعايير تصميم بيئة الواقع المعزز المحمول بشکليه، وتمثلت أدوات البحث في مقياس أساليب التعلم المعرفية، والاختبار التحصيلي في مقرر تکنولوجيا التعليم، وتم اختيار عينة البحث، والبالغ عددها (238) طالبًا وطالبةً بطريقة عشوائية، ومن ثم تم تطبيق أدوات البحث وفق التصميم التجريبي المقترح، والمتمثل في التصميم العاملي (2X2). وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية الأربعة والمجموعة الضابطة فيما يرتبط بدرجات التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التطبيقية لمقرر تکنولوجيا التعليم؛ کما أشارت النتائج - أيضًا - إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية الأربعة فيما يخص متغير کثافة المعلومات (موجزة/ تفصيلية) وأسلوب التعلم (کلي- تحليلي) والتفاعل بينهم، حيث اتضح أن کثافة المعلومات المناسبة للطلاب ذوي الأسلوب الکلي هي المعلومات الموجزة، وکثافة المعلومات المناسبة للطلاب ذوي الأسلوب التحليلي هي المعلومات التفصيلية، وأوصى البحثُ بضرورة توظيف تکنولوجيا الواقع المعزز في تقديم مختلف المقررات الدراسية لطلاب المرحلة الجامعية، مع الترکيز على أن تکون صيغة المحتوى المصاحب لتکنولوجيا الواقع المعزز هي الصيغة الموجزة، کما اقترح البحث دراسة العلاقة بين الواقع المعزز المحمول والحوسبة السحابية، وفاعليتهما في تنمية مفاهيم الطلاب في مختلف المقررات الدراسية.
The current research aimed at investigating the effect of the interaction between information density (brief/ detailed) and cognitive styles (holistic/analytic) in an augmented learning environment and measuring the effect of such interaction on student teachers' acquisition of some practical concepts at the educational technology course. A list of some practical concepts associated with the course was devised. Another list of standards associated with the design of the mobile augmented learning environment was stated. A sample of (238) male and female student teachers were randomly selected. The research instruments were then administered in light of the proposed experimental design named as the factorial design (2X2). Results of this research indicated statistically significant differences between the post-mean scores of the four experimental groups and those of the control one on the practical concepts test of the course. The results also indicated statistically significant differences among the four experimental groups with respect to information density (brief/detailed) and the cognitive learning styles (holistic/ analytic) and the interaction between them. It was found that the information density appropriate for the holistic-cognitive style student teachers was the brief style and that the style appropriate for the analytic-cognitive style student teachers was the detailed one. The research recommended employing the augmented reality technology in presenting the various curricula to university students, taking into consideration that the form of the content accompanying the augmented reality technology ought to be in the brief style. Furthermore, the research suggested investigating the relationship between the mobile augmented reality and cloud computing and their effectiveness in developing students' concepts in the various courses. 

الكلمات الرئيسية