أثر استخدام الخرائط الذهنية في استراتيجيتي التعلــم الإلکتروني (الفردي والجماعي) بمنصة الفيسبوک على تنمية مهارات البحث في بنک المعرفة المصري لدى طلاب تکنولوجيا التعليم The Effect of Using Mind Mapping on E-Learning Strategies (Individual and Group) via Facebook Platform on Developing Research Skills in the Egyptian Knowledge Bank among Educational Techn

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد أفضلية إستراتيجية التعلم الإلکتروني (الفردي – الجماعي) القائمة على إستخدام الخرائط الذهنية الرقمية عبر الفيسبوک، وذلک فيما يتعلق بإکتساب معارف ومهارات البحث لطلاب تکنولوجيا تعليم في  بنک المعرفة المصري، تم الاعتماد على التصميم التجريبي القائم على مجموعتين تجريبتين.  وتضمن التصميم التجريبي متغير مستقل بنمطين هما إستراتيجية التعلم (الفردي – الجماعي) القائمة على إستخدام الخرائط الذهنية الرقمية في  الفيسبوک ومتغيرين تابعين وهما معارف ومهارات البحث في  بنک المعرفة المصري.  تمثلت أدوات البحث في الإختبار التحصيلي وبطاقة ملاحظة الأداء المهارى،  تکونت عينة البحث من (52) طالبًا وطالبة تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساوتين حسب نمط إستخدام الخرائط الذهنية الرقمية، حيث تکونت کل مجموعة (26) طالبًا/طالبة. وقد أشارت النتائج إلى فاعلية استراتجيتى التعلم الإلکترونى (الفردي والجماعي)  القائمتان على إستخدام الخرائط الذهنية الرقمية في  تنمية معارف الطلاب لمهارات البحث في  بنک المعرفة المصري، وأظهرت النتائج أيضا أفضلية استراتيجية التعلم الفردي القائم على الخرائط الذهنية الرقمية  في تنمية مهارات البحث للطلاب في  بنک المعرفة .
This research aims to determine the preference of the e-learning strategy (individual - group) based on the use of digital mental maps via Facebook, in order to acquire the knowledge and research skills among educational technology students in the Egyptian Knowledge Bank. This research was based on the experimental design based on two experimental groups. The experimental design included two independent variables, namely the learning strategy (individual - group) based on the use of digital mental maps via Facebook and two dependent variables. The dependent variables include,  knowledge and research skills of the Egyptian Knowledge Bank. The research tools consisted of achievement test and skill performance note card. The research sample consisted of (52) male and female students divided into two equal groups according to the pattern of using digital mental maps. Each group consisted of (26) students. The results indicated the effectiveness of e-learning strategies (individual and group) based on the use of digital mind maps in the development of students' knowledge of research skills in the Egyptian Knowledge Bank.  The results also showed the preference of an individual learning strategy based on digital mind maps in the development of research skills for students in the knowledge bank.

الكلمات الرئيسية