نمطا الدعم (الثابت/ المرن) فى بيئة تعلم قائمة على تطبيقات جوجل وأثرهما على تنمية فاعلية الذات الإبداعية والتعلم المنظم ذاتيًا للطلاب الموهوبين أکاديميًا بالمرحلة الإعدادية فى مادة العلوم Tow Style scaffolding (adaptable/ fixed) in a Learning Environment Based on Google Apps, and their impact on The Creative Self-Efficacy and self-Organized

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية– جامعة حلوان

المستخلص

إن الأهداف التي تبنتها جوجل"Google" في تنظيم معلومات العالم، وجعلها أکثر نفعا، متغلبة في ذلک على کثير من التحديات، والصعوبات التي تواجه کلاً من طرفي العملية التعليمية، وجعلت من تطبيقاتها في العملية التعليمية حديث العالم في الآونة الأخيرة، ودفعت کثير من المؤسسات التربوية، الأجنبية والعربية منها لإستخدام هذه التطبيقات الأمر الذي دفع الباحث لدراسة إمکانية توظيف تطبيقات جوجل في العملية التعليمية واستخدمها کدعامات للتعلم للتلاميذ الموهوبين أکاديميًا حيث أنها فئة خاصة تحتاج لرعاية خاصة تمکنهم من تنمية طاقاتهم ومواهبهم إلى أقصى مدى ممکن وفقاً لخصائصهم ومشکلاتهم وحاجاتهم المختلفة وذلک من خلال دعامات للتعلم حتى تزودهم بالمساعدة التى تسمح لهم بالتعامل ومعالجة متطلبات المحتوى والمهارات المعقدة أکثر مما کانوا يستطيعون وذلک من خلال تطبيقات جوجل وهذا ما سعى اليه هذا البحث من خلال تقديم محتوى مقرر العلوم المتمثل فى وحدة الطاقة الکهربائية فى بيئة تعلم قائمة على تطبيقات جوجل بنمطى الدعم (الثابت/ والمرن) وذلک لتنمية فاعلية الذات الإبداعية والتعلم المنظم ذاتيًا لديهم، وقد تم الاعتماد على التصميم التجريبى(القبلى/ البعدى) للمجموعتين التجريبيتين؛ الأولى منهما تدرس وفق نمط الدعم الثابت، والثانية تدرس وفق نمط الدعم المرن، وقد تکونت عينة البحث من (30) ثلاثين تلميذًا من الموهوبين أکاديميًا تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين 11- 14سنة بالمرحلة الإعدادية؛ طبق عليهم کل من: مقياس بينيه للذکاء، مقياس فاعلية الذات الإبداعية (آبوت)، مقياس التعلم المنظم ذاتيًا(بوردى)، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ≤(0.05) بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبيتين (الثابت مقابل المرن) فى التطبيق البعدى فى کل من مقياس فاعلية الذات الإبداعية، ومقياس التعلم المنظم ذاتيًا لصالح المجموعة التجريبية الثانية (الدعم المرن)  القائمة على تطبيقات جوجل.
       The Targets Adopted by the Google "Google" in organizing the world's information and make it more useful, overcoming the many challenges and difficulties facing both ends of the educational process, and have made applications in the modern world of the educational process in recent times, and pushed many institutions educational, Arab and foreign ones for the use of these applications which prompted the researcher to study the possibility of employing Google in the educational process applications and used Kdaamat of learning for gifted students academically as it is a special category need special care to enable them to develop their energies and talents to the fullest extent possible in accordance with their characteristics and their problems and different needs through pillars of learning even provide them with assistance that would allow them to deal and address the content requirements and complex skills more than they can through Google Apps and this is sought by this research through the provision of content Decision Sciences of the unity of electric power in the learning environment based on Google Apps Bnmty support (adaptable/ fixed) for the development of creative self-efficacy and learning self-organized they have, has been relying on the experimental design (pre/ post test) for the two experimental groups; the first of them taught in accordance with the firm support pattern, and the second is studying according to the flexible support pattern, consisted sample of (30 ) thirty students from academically gifted between the ages of time between 11-14 years old middle school; applied to them both: scale Binet intelligence, creative self-efficacy scale (Abbott), organized learning scale self (Purdy), has resulted in the search for the presence of D teams Results statistically significant at the level of ≤ (0.05) ranks among the middle grades two experimental groups (fixed vs. flexible) in the post test in each of the creative self-efficacy scale, and the measure of self-organized learning for the benefit of the second experimental group(scaffolding (adaptable) based Google applications.

الكلمات الرئيسية