استراتيجيتا الإثراء (الأفقى- الرأسى) فى بيئة شبکات الويب الإجتماعية وأثرهما على التحصيل والتفکير الإبتکارى والذکاءالإنفعالى لدى المتفوقين دراسيًا Tow Enrichment Strategy (Horizontal- Vertical) in Social Web NetworkS Environment and their impact on the Achievement, Creative thinking and Emotional Intelligence for The Academically Superior

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية البنات ـ جامعة عين شمس

المستخلص

إن تطبيق استراتيجيات إثرائية إلکترونية محددة مناسبة للمتفوقين دراسيًا تتناسب وطبيعة تعلمهم، يعد أمرًا غير متيسر الإتاحة والحدوث؛ وذلک لعدم وضوح  طبيعة تطبيق تلک الإستراتيجيات إلکترونيًا، الأمر الذى أدى إلى إهمالهم دراسيًا فى ظل المستحدثات التکنولوجية المتوالية، لذا يتجه البحث الحالى إلى تطبيق استراتيجيات إثرائية مناسبة للمتفوقين دراسيًا، من خلال بيئة شبکات الويب الإجتماعية، لإحاطتهم بالعناية المناسبة التى تساعدهم على استثمار طاقاتهم المعرفية والعلمية وتنمية قدراتهم غير العادية بالشکل الأمثل، وحثهم على الجدة والإبتکار. ويطلق مصطلح الإثراء بصورته التقليدية على تقديم وتزويد المتفوقين دراسيًا بخبرات متنوعة ومتعمقة أو نشاطات تفوق ما يعطى فى المناهج المدرسية العادية. ويوجد نوعان من استراتيجيات الإثراء ببيئة شبکات الويب الإجتماعية هما: الإثراء الأفقى، وهو نمط تقديم الأنشطة والمهام الإثرائية وفق أسلوب تفاعل أفراد المجموعة باستراتيجية تعلم الأقران؛ مع تزويد المتفوقين دراسيًا بخبرات متنوعة ومتعمقة أو نشاطات تفوق ما يعطى فى المناهج المدرسية العادية، لإثرائهم معرفيًا، ومهاريًا، ووجدانيًا، والإثراء الرأسى، وهو نمط تقديم الأنشطة والمهام الإثرائية وفق أسلوب تفاعل أفراد المجموعة باستراتيجية التعلم الفردى؛ مع تزويد المتفوقين دراسيًا بخبرات متنوعة ومتعمقة أو نشاطات تفوق ما يعطى فى المناهج المدرسية العادية، لإثرائهم معرفيًا، ومهاريًا، ووجدانيًا. والبحث الحالى يهدف إلى تقديم استراتيجيتا الإثراء (الأفقى، الرأسى) فى بيئة شبکات الويب الإجتماعية ومعرفة أثرهما على نواتج التعلم (التحصيل، التفکير الإبتکارى، والذکاء الإنفعالى)، وقد تم الإعتماد على التصميم التجريبى القبلى والبعدى للمجموعتين التجريبيتين؛ الأولى منهما تدرس وفق استراتيجية الإثراء الأفقى، والثانية تدرس وفق استراتيجية الإثراء الرأسى، وقد تکونت عينة البحث من (30) ثلاثين  طالبًا من المتفوقين دراسيًا أعمارهم الزمنية ما بين 12- 15 عامًا بالمرحلة الإعدادية؛ طبق عليهم کل من: مقياس بينيه العرب للذکاء، مقياس تورانس للتفکير الإبتکارى، اختبارًا تحصيليًا، اختبارًا للتفکير الإبتکارى، ومقياس بار- أون للذکاء الإنفعالى، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبيتين (الأفقى مقابل الرأسى) فى التطبيق البعدى فى کل من الإختبار التحصيلى، اختبار التفکير الإبتکارى، ومقياس الذکاء الإنفعالى لصالح المجموعة التجريبية الثانية (استراتيجية الإثراء الرأسى).

The application of electronic enrichment specific strategies suitable for Academically Superior commensurate with the nature of their learning, is something not available availability and occurrence; and that the uncertainty of the nature of the application of those strategies electronically, which led to the neglect of study in light of technological innovations pipelined, so the present research is moving to implement appropriate enrichment strategies for Academically Superior, through Social Web NetworkS Environment, to brief them on the proper care that will help them invest their energies and scientific knowledge and the development of extraordinary abilities optimally, and urged them to novelty and innovation.The term enrichment traditional his image to provide outstanding students, and to provide expertise and in-depth or variety of activities beyond what is given in the regular school curriculum. There are two types of enrichment in Social Web NetworkS Environment: enrichment horizontal strategies, a pattern that provide activities and tasks enrichment According to the method of interaction of members of the group strategy peer learning; and to provide outstanding students experience a variety of in-depth or activities style beyond what is given in the regular school curriculum, for enriching cognitive, practical and emotional. And vertical enrichment, a pattern to provide enrichment activities and tasks in According to members of the group interaction strategy individual learning style; and to provide outstanding students experience a variety of activities and in-depth or style beyond what is given in the regular school curriculum, to cognitively enriching, practical and emotional.And current research aims to provide Tow Enrichment Strategy (horizontal, vertical) through the Social Web NetworkS Environment and find out their impact on learning outcomes (achievement, Creative thinking, and emotional intelligence), has been relying on experimental design pre and post for the two experimental groups; the first of them taught according to the enrichment strategy horizontal, and the second is studying in accordance with the strategy of vertical enrichment, research sample consisted of thirty (30) students from outstanding students between the ages of time 12-15 -year-old middle school;; Applied to them both: A measure Arabs Binet intelligence, Torrance measure of Creative thinking, achievement test, a test of Creative thinking, and the measure of Bar -on emotional intelligence, has resulted in the search for the presence of a statistically significant difference results at the level of ≤ (0.05) among the middle ranks grades two groups experimental (horizontal versus vertical) in the post test in each of the test grades, test Creative thinking, and the measure of emotional intelligence for the benefit of the second experimental group (vertical enrichment strategy).

الكلمات الرئيسية