أثر التفاعل بين نمطي الانفوجرافيک (الثابت /المتحرک) والأسلوب المعرفي (المعتمد/ المستقل)على تنمية الإدراک البصري وکفاءة التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم The effect of the interaction between a typical Infographic and method of knowledge on the development of visual perception and the efficiency of learning in primary school pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة الفيوم

المستخلص

يعد الإنفوجرافيک من التکنولوجيا الحديثة، ويتميز بقدرته على عرض البيانات والمعلومات بطريقة مصورة جذابة، تحول المفاهيم والمعلومات المعقدة والمجردة إلى تمثيل رسومي جذاب يسهل فهمه. ويوجد نوعان من الإنفوجرافيک، هما: النمط الثابت، والنمط المتحرک. والنمط الثابت هو مجموعة من الصور والرسومات والأسهم والنصوص الرئيسية والفرعية، والرابط والأشکال التي تعرض جميعها في شکل ثابت، أما المتحرک فهو مجموعة من الصور والرسومات والأسهم والنصوص الرئيسية والفرعية، والرابط والأشکال التي تعرض جميعها في شکل متحرک. ويستخدم الإنفوجرافيک في تحقيق نواتج تعليمية عديدة، منها تنمية الإدراک البصري وهو عملية عقلية معرفية تعمل على إضفاء معنى وتفسير المثير البصري، للکشف عن خصائص الصورة ومعالجتها، وإعطائها المعنى والدلالات. وترتبط فاعلية الإنفوجرافيک بمتغيرات عديدة، منها أسلوب التعلم وخاصة الأسلوب المعرفي. ولذلک يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن أثر التفاعل بين نمطي الإنفوجرافيک (ثابت/متحرک)، والأسلوب المعرفي (الاعتماد على المجال الإدراکي/الاستقلال عن المجال الإدراکي) في تنمية الإدراک البصري وکفاءة التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في مادة الرياضيات. ومن أجل هذا قامت الباحثة بتصميم نمطين للإنفوجرافيک ثابت/متحرک)، واستخدمت المنهج شبه التجريبي، حيث أجريت التجربة على متعلمين معتمدين ومستقلين. وأوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية للبحث في الإدراک البصري وکفاءة التعلم لمتغير الإنفوجرافيک؛ لصالح الإنفوجرافيک الثابت، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية للبحث في الإدراک البصري وکفاءة التعلم لمتغير الأسلوب المعرفي؛ لصالح التلاميذ المستقلين عن المجال الإدراکي، وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية للبحث في الإدراک البصري وکفاءة التعلم في موضوع تحديد الأشکال الهندسية ووصفها ترجع إلى الأثر الأساسي للتفاعل بين نمطي الإنفوجرافيک (الثابت/المتحرک) والأسلوب المعرفي (الاعتماد/الاستقلال عن المجال الإدراکي)، وفي ضوء ذلک ترانت مجموعة من التوصيات والمقترحات.  
The objectives of research: the research aims to detect the impact of the interaction between atypical infographic (fixed- mobile) and cognitive style (dependence on cognitive area- independence from cognitive domain) in development of visual perception and the efficiency of learning in primary school students with learning difficulties in mathematics.
Find measures: the research sample consisted of 40 student preparation of primary school students with learning difficulties have been distributed randomly assigned to four experimental groups according to the experimental design to look after classified by test formats included  individuals dependent and independent of the cognitive domain have been exposed to the experimental treatment materials marked by the typical infographic ( fixed- mobile) on the subject of identifying and describing geometric shapes in mathematics was represented their production and research tools in the test average visual perception and achievement  test prepared by the researcher use the contrast dual trend analysis in the detection of the primary effects of the interaction between the two variables Blalh find the differences between the averages and the use of multi- scheffe tests mgaranat to see the direction of the direction of the differences between the groups and the calculation of  ETA squared to determine the effect of the independent variables of asubsidiary Almngert.
Research results:
- The results showed a statistically signifieant differences at the level (0,05) between the mean scores of students of experimental groups to research in visual  perception and learning efficiency for variable infographic favor, infographic hard as the results showed a statistically significant differences at the level (0-05) between the mean scores of students of experimental group to research in visual perception and the efficiency of learning on the subject of determining geometric shapes and describe due to the primary effect of the interaction between a typical infographic (fixed – modile) and cognitive style (dependence or independence from cognitive domain). 

الكلمات الرئيسية