استراتيجية مقترحة لاستخدام تکنولوجيا الواقع المعزز في تنفيذ الأنشطة التعليمية وأثرها فى تنمية التحصيل والدافعية للإنجاز لدى طلاب المرحلة الثانوية A Proposed Strategy for Using Augmented Reality Technology in the Implementation of Instructional Activities and its Impact on Developing Secondary-stage Students’ Achievement and Motivation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية- جامعة دمياط

المستخلص

سعى هذا البحث إلى تصميم استراتيجية لاستخدام تکنولوجيا الواقع المعزز فى تنفيذ الأنشطة التعليمية، وتعرف أثر هذه الاستراتيجية فى تنمية التحصيل المعرفى والدافعية للإنجاز لدى طالبات الصف الأول الثانوى عام.
وفى سبيل ذلک تم تقديم تصور مقترح لاستراتيجية استخدام تکنولوجيا الواقع المعزز فى تنفيذ الأنشطة التعليمية، وتتکون من خمس مراحل هى: مرحلة التخطيط والتصميم، ومرحلة التطوير والمراجعة ، ومرحلة التحفيز والتهيئة، ومرحلة أداء الأنشطة ، ومرحلة التقويم . وتم کذلک تحديد المعايير التصميمية للبيئات التعليمية التى تعتمد على تکنولوجيا الواقع المعزز فى تنفيذ الأنشطة، کما تم تصميم بيئة تعليمية متکاملة تتضمن أنشطة تعليمية تعتمد على تطبيق Google Earth  المتصل بنظام GPS کتطبيق لتکنولوجيا الواقع المعزز، هذا فضلا عن تصميم اختبار تحصيلي فى وحدة "الجغرافيا ومصادرها وتقنياتها الحديثة" ومقياس الدافعية للإنجاز.
وقد تکونت عينة البحث من طالبات بالصف الأول الثانوى عام بمدرسة فارسکور الثانوية بنات بمحافظة دمياط فى العام الدراسي 2014/2015، وذلک کالآتى: 33 طالبة کعينة تجريبية أدت الأنشطة التعليمية من خلال البيئة القائمة على تکنولوجيا الواقع المعزز، و32 طالبة کعينة ضابطة درست بالطريقة المعتادة.
حيث أظهرت النتائج أثر الاستراتيجية المقترحة فى تنمية التحصيل المعرفى فى مادة الجغرافيا والدافعية للإنجاز لدى طالبات الصف الأول الثانوى. وقد أوصى البحث بمجموعة من التوصيات منها ضرورة الاستفادة من إمکانات تکنولوجيا الواقع المعزز فى تنمية مهارات المتعلمين وتحصيلهم ودافعيتهم للإنجاز، وکذلک تهيئة المواقف التربوية، وتوفير الأنشطة التعليمية المصاحبة بالتغذية الراجعة المناسبة، والتى تساعد المتعلم على اکتساب خبرات التعلم الجديدة وربطها بالخبرات السابقة لديه، هذا فضلَا عن الاستفادة من قائمة المعايير التصميمية التى توصل إليها البحث الحالى عند تصميم وتطوير بيئات تعليمية قائمة على تکنولوجيا الواقع المعزز.
This research aimed at designing a strategy for using augmented reality in the implementation of instructional activities.  It also aimed at investigating the effect of this proposed strategy on developing first-grade secondary stage students’ cognitive achievement and motivation.
Towards this purpose, a proposed conception of the strategy was presented. It consisted of five stages; namely, Planning and design, development and review, stimulation and warming-up, activity implementation, and evaluation. Criteria for designing instructional environments based on augmented reality in implementing activities was also determined. Moreover, an integrated instructional environment was designed including instructional activities based on Google Earth, linked to GPS system, as an application of augmented reality technology.  Instruments designed for the purposes of this research included an achievement test on the unit of “Geography and its modern resources and technologies” as well as a scale of motivation for achievement. 
The research sample consisted of first-grade secondary stage students at Farskour Secondary School for Girls in Damietta for the school year 2014/2015. The sample was as follows: 33 students in the experimental group who used the proposed environment based on augmented reality in carrying out instructional activities, and 32 students in the control group who learned in the usual way.
 
Findings revealed the positive effect of the proposed strategy on developing the sampled students’ achievement and motivation for achievement in Geography. Recommendations included the necessity of making use of augmented reality technology in developing learners’ different skills, achievement, and motivation. It was also recommended that experts provide educational situations and instructional activities with appropriate feedback that could possibly help students experience new learning and connect it with previous learning experiences.  Recommendations finally included making use of the resulting design criteria inventory in developing instructional environments based on augmented reality.