التفاعل بين أسلوب عرض محاضرات الفيديو الرقمية (تسجيل أحداث الشاشة/الشاشة المصحوبة بالنص والتلميحات البصرية) والاسلوب المعرفى واثره على تنمية مهارات تصميم القصص الرقمية التعليمية وتطويرها لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية– جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلي تحديد أنسب أسلوب لعرض محاضرات الفيديو الرقمية (تسجيل أحداث الشاشة / الشاشة المصحوبة بالنص والتلميحات البصرية) ، وتحديد الأسلوب المعرفى (التحليلي/ الکلي) الأکثر إفادة من استخدام محاضرات الفيديو الرقمية کذلک دراسة التفاعل بين أسلوب عرض محاضرات الفيديو الرقمية ، والأسلوب المعرفى. . وذلک فيما يتعلق بتأثيرهما على تنمية مهارات تصميم القصص الرقمية وتطويرها بجانبيها الادائى والمعرفى ،
تم الاعتماد على التصميم التجريبي (2×2) حيث تضمن التصميم التجريبي متغير مستقل ومتغير تصنيفى المتغير المستقل هو متغير أسلوب محاضرات الفيديو التعليمية الرقمية وله أسلوبان هما(تسجيل أحداث الشاشة / الشاشة المصحوبة بالنص والتلميحات البصرية)  والمتغير التصنيفى هو الأسلوب المعرفى (التحليلي/ الکلي)..واشتمل البحث على متغيرين تابعين: التحصيل المرتبط بالجانب المعرفي لمهارة، ومستوى أداء المهارة،  وقد تکونت عينة البحث من (80) طالبًا  وطالبة من طلاب شعبة الدراسات الاجتماعية بالفرقة الثالثة بکلية التربية-جامعة حلوان.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين فى کل من التحصيل، وأداء للمهارة،  عند الدراسة من خلال محاضرات الفيديو التعليمية  الرقمية يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف أسلوب عرض محاضرات الفيديو الرقمية (تسجيل أحداث الشاشة/الشاشة المصحوبة بالنص والتلميحات البصرية) لصالح المجموعة التى درست باستخدام أسلوب تسجيل أحداث الشاشة کذلک أشارت النتائج لوجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في کل من التحصيل، وأداء المهارة، يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف الأسلوب المعرفى (التحليلي/ الکلي)."لصالح مجموعة الطلاب التحليليون. کذلک لم يکن هناک أثر للتفاعل بين المتغيرين المستقل والتصنيفي للبحث في جميع المتغيرات التابعة موضع دراسة البحث الحالى.
The Interaction Between style of presenting Digital video lectures(Screencasting Recordings / screen with text and visual cues) and the cognitive style and its Effect on Developing Instructional digital stories Design Skills and developing for Faculty of Education Students
the research aims at determining the best presenting style of  digital video lectures (Screencasting Recordings / screen with text and visual cues) & determining the most useful cognitive style( analytic/ holistic)  & studying the interaction between the presenting style of  Digital video lectures and the cognitive style  concerning their effect on developing Instructional digital stories design Skills and developing their performane and cognitive sides.
The experimental design(2×2) is used. The research has independent variable which is: presenting style of  Digital video lectures which has two styles (Screencasting Recordings / screen with text and visual cues)and categorical variable which is the cognitive style( analytic/ holistic). The research  has two dependent variables which are achievement related to the skill cognitive side and the skill performance level. The research sample consists of 80 students from third year, social studies  department in faculty of Education , Helwan university.
 
The results showed that there is a difference of statistical significance at the level of ≥ 0.05 between the average scores of the experimental group students in achievement and the skill performance during study through digital video lectures returns to the main effect of different presenting  style (Screencasting Recordings / screen with text and visual cues) for the sake of the group which study by using recording screen events. The results showed that there is a difference of statistical significance at the level of ≥ 0.05 between the average scores of the experimental group students in in achievement and the skill performance returns to the main effect of different cognitive style( analytic/ holistic) for the sake of analytic students, but there is no effect to the interaction between the independent  and categorical variables on dependent variables in the current research .