التعزيز (الإيجابى/ السلبى) فى بيئة تعلم قائمة على العوالم الافتراضية لتنمية مهارات صيانة الحاسب الآلى وتحسين الرضا عن التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم “Reinforcement (positive/ negative) in a learning environment based on virtual worlds for the development of computer maintenance skills and improve satisfaction with learning for instructional technology students”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى تقديم التعزيز (الإيجابى/ السلبى) فى بيئة تعلم قائمة على العوالم الافتراضية ومعرفة أثرهما على نواتج التعلم (التحصيل، مهارات صيانة الحاسب الآلى، وتحسين الرضا عن التعلم)، وقد تم الإعتماد على التصميم التجريبى القبلى والبعدى للمجموعتين التجريبيتين؛ الأولى منهما تدرس وفق التعزيز الإيجابى والثانية تدرس وفق التعزيز السلبى، وقد تکونت عينة البحث من (30) ثلاثين  طالبًا من طلاب تکنولوجيا التعليم أعمارهم الزمنية ما بين 19- 20عامًا بالفرقة الثالثة؛ طبق عليهم کل من: الإختبار التحصيلى، بطاقة ملاحظة الآداء المهارى، ومقياس تحسين الرضا عن التعلم، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبيتين (الإيجابى مقابل السلبى) فى التطبيق البعدى فى کل من الإختبار التحصيلى، بطاقة ملاحظة الأداء المهارى، ومقياس تحسين الرضا عن التعلم لصالح المجموعة التجريبية الأولى (التعزيز الإيجابى).
The present research aims to provide reinforcement (positive/ negative) in a learning environment based on virtual worlds and know their impact on learning outcomes (achievement, computer maintenance skills&improve satisfaction with learning), it has been relying on the experimental design prior and subsequent to the experimental groups; the first of them taught according to positive reinforcement and the second is studying according to the negative reinforcement, consisted sample of thirty (30) students from instructional technology students ages of time between 19-20-year-old  in third year; applied to them both: achievement test, note card performance skills, and the measure of improved satisfaction with learning, has resulted in the search for the existence of a statistically significant difference at the level of ≤ results (0.05) among the middle ranks grades two experimental groups (positive versus negative) in the post test in each of the test grades, note card performance skills, and the measure of improved satisfaction with the learning for the benefit of the group The first experimental (positive reinforcement).

الكلمات الرئيسية