أنماط التغذية الراجعة ( نص – نص وصورة ) المصاحبة للأنشطة التعليمية عبر الفيس بوک وأثرها فى تنمية تحصيل الطلاب ودافعيتهم للإنجاز The Effectiveness of Using Different Kinds of Feedback for Social Media Educational Activities in development Students’ Achievement and Motivation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية– جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أنماط التغذية الراجعة (نص– نص وصورة) المصاحبة للأنشطة التعليمية عبر الفيس بوک وأثرها في تنمية تحصيل الطلاب ودافعيتهم للإنجاز، وقد طبق البحث على عينة من طلاب الدبلوم العام في التربية ( نظام العام الواحد ) بکلية التربية جامعة عين شمس، واستخدم البحث الأدوات التالية : اختبار تحصيلى، ومقياس اختبار الدافعية للإنجاز للأطفال والراشدين " لهيرمانز " إعداد وترجمة فاروق عبد الفتاح موسى ( 1991 )، وتم تطبيق الأدوات على عينة البحث قبل وبعد التجربة البحثية، وأسفرت النتائج عن عدم  وجود تأثير في درجات الطلاب في الاختبار التحصيلى في القياس البعدى نتيجة اختلاف نمط التغذية الراجعة المصاحب للأنشطة ( نص – نص وصورة )، ووجود تأثير في درجات مقياس الدافعية للإنجاز في القياس البعدى نتيجة اختلاف نمط التغذية الراجعة المصاحب للأنشطة ( نص – نص وصورة ) لصالح المجموعة التجريبية التى تلقت نمط التغذية الراجعة ( نص وصورة ).

This research aims at identifying the effectiveness of using different kinds of feedback (written text – written text with a picture) for social media educational activities in development students’ achievement and motivation. applied to  students from general diploma in education (one year) in Faculty of Education, Ain Shams University. The research also used the instruments represented in the Achievement test and Hermans’ Achievement Motivation Test for children and adults; prepared and translated by (Farouk Abdelfattah Mousa, 1991( .
     Instruments were applied to the participants before and after the research. The results showed that there is no statistical significant difference in the scores of the first experimental group - that received feedback in the form of a written text - and the second experimental group - that received feedback in the form of a written text with a picture - in the achievement test.
     In addition, there is a statistical significant difference between the mean score of the first experimental group - that received feedback in the form of a written text - and the second experimental group - that received feedback in the form of a written text and a picture - in favor of the second group.