نمطان لاستشعار السياق ببيئة الواقع المعزز وأثرهما على تنمية بعض مهارات صيانة الکمبيوتر والتفکير البصري لدى طالبات تکنولوجيا التعليم والمعلومات Two types of context sensing in the Augmented reality environment and their Effect on the development of some computer maintenance skills and visual thinking among students of Instructional and Information Technology

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

تعد بيئات الواقع المعزز من التکنولوجيات الحديثة في التعليم، وهي تکنولوجيا تدمج بين الواقع الحقيقي والواقع الافتراضي، حيث يمکنها تعزيز الواقع الحقيقي بمعلومات إضافية وصور ولقطات فيديو من خلال تکنولوجيا الواقع الافتراضي. تعتمد تکنولوجيا الواقع المعزز على استخدام التکنولوجيات والاجهزة المحمولة، وخاصة الکمبيوتر اللوحي والهواتف الذکية، حيث تقوم هذه الاجهزة باستشعار السياق الحقيقي، وعرض المعلومات المناسبة له. ومن ثم فإن عنصر استشعار السياق الحقيقي يعد من أهم مکونات التعلم المعزز، لانه هو الذي يربط بين الواقع الحقيقي والواقع الافتراضي. وتوجد أنماط عديدة لاستشعار الواقع الحقيقي، لکل منها إمکانياته وحدوده واستخدماته، ولکن البحوث والدراسات السابقة لم تقارن بين فاعلية استخدام هذه المستشعرات، لتحديد الانسب منها. لذلک يهدف البحث الحالي إلى المقارنة بين أثر استخدام نمطين لاستشعار السياق البيئي الحقيقي. هما نمط استشعار السياق القائم على العلامة Marker، ونمط استشعار السياق بدون العلامة Markerless. ومن أجل هذا قامت الباحثة بتصميم وتطوير نسختين من بيئة الواقع المعزز، استخدمت في الأولى نمط الاستشعار القائم على "العلامة"، وفي الثانية نمط الاستشعار "بدون العلامة"، وطبقتهما على طالبات الفرقة الرابعة شعبة تکنولوجيا التعليم والمعلومات بکلية البنات، جامعة عين شمس  للعام الدراسي 2015/2016، لمعرفة تأثيرهما على تنمية بعض مهارات صيانة الکمبيوتر والتفکير البصري، وقد کشفت النتائج عن تساوي الکسب في تحصيل الجانب المعرفي من مهارات صيانة الکمبيوتر للطالبات في کل من نمطي استشعار السياق (القائم على العلامة Marker، بدون العلامة Markerless) ببيئة الواقع المعزز، ووصولهن لدرجة التمکن 90% من الدرجة الکلية للاختبار التحصيلي ککل، أما بالنسبة للجانب الأدائي من مهارات صيانة الکمبيوتر فقد وجد فرق دال بين متوسطى الکسب في الجانب الأدائي من مهارات صيانة الکمبيوتر للطالبات لصالح متوسط درجات الطالبات في نمط إدراک السياق بدون العلامة Markerless، کما وصلت الطالبات في کل من نمطي الاستشعار لدرجة التمکن 90% من الدرجة الکلية لبطاقة الملاحظة ککل، کما کشفت النتائج عن تساوي الکسب في مهارات التفکير البصري للطالبات في کل من نمطي استشعار السياق (القائم على العلامة Marker، بدون العلامة Markerless) ببيئة الواقع المعزز، ووصولهن لدرجة التمکن 90% من الدرجة الکلية لاختبار التفکير البصري ککل. وفي ضوء ذلک قدمت الباحثة التوصيات والمقترحات المناسبة.
Augmented reality environment is considered one of the new educational technologies that can combine both reality and virtual reality in one environment and enhance reality with additional information, images, and video clips through the augmented reality technology. The augmented reality technology,basically, depends on the usage of technology and the portable devices, especially the laptops and smartphones, where these devices can recognize the real context and present the appropriate information. Consequently, the factor of recognizing the real context is considered one of the most important components of the augmented reality as it combine both reality and virtual reality. Although there are various modesof recognizing reality, each pattern has its abilities, limitations, and usages and the available related literature did not provide clear comparison between these modes to identify the most appropriate one. With this in mind, the current research aims at comparing between the impact of using two modes of recognizing the environmental reality context. These two modes, namely, are the marker-based recognition mode and the markerless-based recognition mode. To fulfill the purpose of the current study, the researcher designed and developed two versions of the augmented reality environment. In the first version, the marker-based recognition modewas adopted and in the second version markerless-based recognition mode was adopted.These two modeswere administered to the fourth year Educational Technology and Information department students, Faculty of Girls, Ain Shams University, during the academic year 2015-2016 A.D. in order to probe the impact of the tow modes on developing some computer maintenance and the visual thinking skills. The results of the study revealed that the gaining rate of the cognitive achievement of the computer maintenance skills among the students in both of the recognition based on augmented reality environment (marker, markerless) was equal in relation to the two groups and the students reach 90% mastery level according to the achievement test. Furthermore,in relation to the practical domain of the computer maintenance skills among the students, there was a statistically significant difference among the gaining means in the practical part of the computer maintenance skills among the students in favour of the markerless-based recognition mode. Moreover, the students reached 90 % mastery level according to the observation checklist. The results of the study also revealed that the visual thinking skills among the students in both of the context recognition mode (marker and markerless) within the augmented reality environment was equal. The students reached 90% mastery level of the total degree of visual thinking test. The recommendations and suggestions for further researches were included.