تطوير بيئة تعليمية إلکترونية لتنمية مهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني "إدمودو" وقياس فاعليتها في تنمية مهارات معلمات رياض الأطفال في إدارة هذه المنصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد بکلية التربية مدير مرکز إنتاج المقررات الإلکترونية جامعة دمياط

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة دمياط

3 منسق تدريب بمرکز إنتاج المقررات الإلکترونية جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo لدى معلمات رياض الأطفال، من خلال تطوير بيئة تعلم إلکتروني مقترحة، کما هدف إلى تحديد مهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo الواجب توافرها لدى معلمات رياض الأطفال، کما هدف إلى الکشف عن العلاقة بين تطوير بيئة تعلم إلکتروني، وتنمية مهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo لدى معلمات رياض الأطفال.
وطبق هذا البحث على عينة من معلمات رياض الأطفال بمدارس النيل المصرية، واللائي بلغ عددهن (28) معلمة، واستخدم الباحثون اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب المعرفي والأدائي لمهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo لدى معلمات رياض الأطفال. وقد استخدم الباحثون الأساليب الإحصائية البارامترية اختبار "ت" مع بيانات عينة البحث.
وکشفت نتائج البحث عن قبول الفرض الأول والذي ينص على أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات المعلمات في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo لدى معلمات رياض الأطفال لصالح التطبيق البعدي، کما أنه تم قبول الفرض الثاني والذي ينص على أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات المعلمات في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة في الجانب الأدائي لمهارات إدارة منصة التعلم الإلکتروني Edmodo لدى معلمات رياض الأطفال لصالح التطبيق البعدي.
Current research aim to improve the skills of E-learning Platform Management Edmodo of faculty of kindergarten female teachers, through the development of an electronic instructional environment and identify the skills of e-learning platform management Edmodo to be available to faculty of kindergarten teachers and the effectiveness of the development of an electronic instructional environment in the improvement of the skills of e-learning platform management Edmodo of faculty of kindergarten female teachers
This research was applied to a sample of Nile Egyptian Schools kindergarten female teachers who were women (28) teachers, approximately 1 group search application. The researchers used an achievement test and note card to measure the cognitive side and performative side of the skills of e-learning platform management Edmodo, The researchers used parametric "t" test as a statistical methods with the research sample.
The research results was revealed the acceptance of the first assumption which provides that "there is difference statistically at level ≤ 0.05 between Mediterranean and degrees of female teachers before and after the application of the test higher grades than in the cognitive skills for e-learning platform management Edmodo for dimensional application", where through the high average degrees dimensional measurement test cognitive higher grades than the average of the degrees of tribal instrument at the same test.
 Was also accepted the second imposition of which provides that "there is difference statistically at level ≤ 0.05 between Mediterranean and degrees of female teachers before and after the application for the Note on track side skills for the e-learning platform management Edmodo for dimensional application", where through the high average degrees dimensional measurement note card estimate on track side for the average of the degrees of tribal measurement.

الكلمات الرئيسية