أثر التفاعل بين نمط التعاون في التعلم المعکوس والأسلوب المعرفي في تنمية مهارات إنتاج الکتب الإلکترونية لدى طلاب کلية التربية "The impact of the interaction between the pattern of cooperation in the Flipped learning and cognitive development on the skills of producing electronic books among student-teachers at the Faculty of Education"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية– جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالي التعرف على أثر التفاعل بين نمط التعاون ( مجموعات / أزواج ) في التعلم المعکوس والأسلوب المعرفى ( مستقل / معتمد) في تنمية مهارات إنتاج الکتب الإلکترونية،  وقد تم تطبيق البحث على عينة مکونة من  40 طالباً وطالبة من طلاب کلية التربية جامعة عين شمس، وتم تقسيمهم إلى 4 مجموعات تجريبية، وتم تطبيق الأدوات الممثلة في الاختبار التحصيلى، وبطاقة ملاحظة الأداء، وبطاقة تقييم جودة المنتج بعد انتهاء التجربة، وأسفرت النتائج عن عدم وجود تأثير لنمط التعاون ( مجموعات، أزواج ) على تحصيل الطلاب في الجانب المعرفى لمهارة إنتاج الکتب الإلکترونية، ووجود تأثير للأسلوب المعرفى (مستقل / معتمد) على تحصيل الطلاب في الجانب المعرفى لمهارة إنتاج الکتب الإلکترونية لصالح الطلاب المستقلين، ووجود تأثير لنمط التعاون (مجموعات / أزواج) في التعلم المعکوس على الجانب الأدائي المرتبط بمهارات إنتاج الکتب الإلکترونية وجودة الإنتاج لصالح نمط تعاون مجموعات. وعدم وجود تأثير لاختلاف الأسلوب المعرفى (مستقل/ معتمد) على الجانب الأدائي المرتبط بمهارة إنتاج الکتب الإلکترونية، وجودة المنتج، بينما کان هناک تأثير للتفاعل بين نمط التعاون والأسلوب المعرفى على کل من الجانب الأدائي وجودة المنتج.
 
The research aims at identifying the impact of the interaction between cooperation pattern (groups / pairs) in the Flipped learning and the Cognitive Style (Independent / certified) on developing the skills of producing electronic books. The research sample consisted of 40 student-teachers at the Faculty of Education, Ain Shams University. The participants were divided into four experimental groups. The applied tools were as follows: the achievement test, the performance observation checklist, and the product- quality checklist. Final results showed the lack of impact on the pattern of cooperation (groups, pairs) on student-teachers' achievements in the cognitive aspect of the skill of producing electronic books. Also, results proved the positive effect of the cognitive style (independent / certified) on student-teachers' achievements. The performance observation checklist, and the product-quality checklist were evaluated at the end of the experiment, and results reflected the lack of impact on the pattern of cooperation (groups, pairs) on student-teachers' achievements In addition, results clarified the positive effects of the cognitive aspect on producing electronic books, and the presence of the effect of the cognitive method (Independent / certified) on student-teachers achievements' in cognitive skill of producing electronic books in favor of the independent group. As for the pattern of cooperation (groups / pairs) in the Flipped learning, results pointed to positive effects of the performative aspect, the skills of producing electronic books, and the quality of production in favor of the groups. Finally, the different cognitive styles (Independent / certified) poorly affected the performance aspect associated with skillfully producing electronic books, and product quality, while there was the impact of the interaction between cooperation and Cognitive Style pattern on each side, performance and product quality.