نمطا التلميحات (اللفظية- البصرية) وکثافتها (أحادية- متعددة) بالقصة الرقمية وأثر تفاعلهما علي تنمية التفکير البصري والمهارات الحياتية لدى طفل الروضة The two patterns of allusions (visual- verbal) and its density (mono- multiple) in digital story and their reaction effect on developing life skills, visual thinking for kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن أثر التفاعل بين نمطا التلميحات (اللفظية، والبصرية) ومستوى کثافة التلميحات (الأحادية، والمتعددة) في القصة الرقمية على تنمية المهارات الحياتية، والتفکير البصري لدى طفل الروضة، وقد استخدم الباحث المنهج القائم على التصميم، حيث أعد الباحث أربع معالجات تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبارا للتفکير البصري ومقياس للمهارات الحياتية، وتم تطبيق تجربة البحث على عينة من أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال بإدارة أشمون التعليمية تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات، وأثبتت النتائج وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في التفکير البصري يرجع لتأثير التفاعل بين کل من نمطا التلميحات (اللفظية – البصرية) وکثافة التلميحات (أحادية - متعددة) في القصة الرقمية لصالح (لفظي متعدد)، کما أن المهارات الحياتية کانت أفضل لدى (اللفظي المتعدد) حيث کان اتجاه الفروق من الافضل للاقل کالتالي،  (لفظي - متعدد) (لفظي أحادي) (بصري متعدد) (بصري أحادي).
The current research aims at uncovering the effect of reaction between the patterns of allusions (visual- verbal) and the density (mono- multiple) in digital story on developing life skills, visual thinking for kindergarten children. The researcher used design- based approach. He prepared four experimental wizards. The tools were embodied in visual thinking quiz and life skills scale. The researcher applied the experiment on a sample of level 2 kindergarten children in Ashmoon educational administration. They were grouped into four groups. Results showed that there were a level of significance between average grades of the groups in visual thinking refers to the reaction between the patterns of allusion (visual -  verbal) and the dentistry of allusions (mono-  multiple) in digital story. That goes for (verbal - multiple). Life skills were better for (verbal - multiple) Where the direction of significance in descending order (verbal – multiple), (verbal - mono), (visual- multiple), (visual - mono).

الكلمات الرئيسية