اختلاف نمط عرض رمز الاستجابة السريعة (رمز مصحوب بنص/ نص مصحوب برمز) بالکتاب الإلکتروني وأثرة فى تنمية المفاهيم العلمية والتقبل التکنولوجي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية “Different Display Style of Quick Respond Code in Electronic Book (code with text/ text with code) and its Impact on the development of scientific concepts& technological acceptance for pri

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى تقديم نمط عرض رمز الاستجابة السريعة (رمز مصحوب بنص/ نص مصحوب برمز) بالکتاب الإلکترونى ومعرفة أثرهما على نواتج التعلم (تنمية المفاهيم العلمية، والتقبل التکنولوجى)،
وقد تم الإعتماد على التصميم التجريبى القبلى والبعدى للمجموعتين التجريبيتين؛ الأولى منهما تدرس وفق نمط عرض رمز الاستجابة السريعة (رمز مصحوب بنص) والثانية تدرس وفق نمط عرض رمز الاستجابة السريعة (نص مصحوب برمز)، وقد تکونت عينة البحث من (30) ثلاثين  تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإبتدائى تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين 6- 7 أعوام؛  طبق عليهم کل من: الإختبار التحصيلى، ومقياس التقبل التکنولوجى، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطى رتب درجات المجموعتين التجريبيتين (رمز مصحوب بنص، نص مصحوب برمز) فى التطبيق البعدى فى کل من الإختبار التحصيلى، ومقياس التقبل التکنولوجى لصالح المجموعة التجريبية الأولى (رمز مصحوب بنص).
The present research aims to provide Display Style Of Quick Respond Code in Electronic Book (code with text/ text with code)  and knowing their Impact on the scientific concepts& technological acceptance for  primary school pupils, it has been relying on the experimental design prior and subsequent to the experimental groups; the first of them taught in accordance with style of quick respond code in electronic book (code with text) and the second is studying according to style of quick respond code in electronic book (text with code), has formed research sample of thirty (30) students from first-graders Primary ages of time between 6-7 years; applied to them both: achievement test, technological acceptance scale, has resulted in the search for the existence of a statistically significant difference at the level of ≤ results (0.05) ranks among the middle grades two experimental groups (code with text/ text with code) in the post test in each of the: achievement test, technological acceptance scale for the benefit of the first experimental group (code with text).
 
 

الكلمات الرئيسية