تصميم بيئة تعلم تکيفي جديدة قائمة على أسلوب التعلم (السمعى- البصرى- الحرکى) وأثرها على تنمية مهارات حل المشکلات (الخوارزميات) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Design new Adaptive E- Learning Environment based on learning style (auditory, Visual, kinesthetic) and its impact on Developing Problem Solving Skills (Algorithms) For Preparatory pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم بيئة تعلم تکيفي جديدة قائمة على أسلوب التعلم (السمعى- البصرى- الحرکى) وقياس أثرها على تنمية مهارات حل المشکلات (الخوارزميات) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ولتحقيق ذلک؛ قامت الباحثة بتصميم بيئة تعلمية تکيفي قائمة على أساليب التعلم المعرفية (السمعى، البصرى، الحرکى)، وقد اتبع البحث المنهج شبه التجريبى حيث قسمت عينة البحث والتى تکونت من (100) تلميذ إلى ثلاث مجموعات تم تصنيفهم بإستخدام إستبيان أساليب التعلم الذى تم تطويره وتعريبه من قبل المرکز البريطانى؛ المجموعة التجريبية الأولى (التى تدرس بأسلوب التعلم السمعى) تألفت من (29) تلميذ والمجموعة التجريبية الثانية (التى تدرس بأسلوب التعلم البصرى) تألفت من (46) تلميذ، والمجموعة التجريبية الثالثة (التى تدرس بأسلوب التعلم الحرکى) تألفت من (25) تلميذ من تلاميذ الصف الثالث الإعدادى بمدرسة الجزيرة بمحافظة القاهرة، کما قامت الباحثة ببناء مجموعة من الأدوات، وهى قائمة بمعايير تصميم أساليب التعلم فى بيئة التعلم الإلکترونى التکيفى، إختبار تحصيلى لقياس الجانب المعرفى لمهارات حل المشکلات (الخوارزميات)، وبناء بطاقة الملاحظة لقياس مهارات حل المشکلات (الخوارزميات)، بطاقة صلاحية البيئة التعليمية الإلکترونية التکيفية الجديدة القائمة على أساليب التعلم المختلفة، وقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين أساليب التعلم فى الاختبارالتحصيلى البعدى وبطاقة الملاحظة البعدية لمهارات حل المشکلات (الخوارزميات) لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادى، بينما أظهرت النتائج وجود فرق بين التطبيق القبلي والبعدى فى أساليب التعلم الثلاثة (السمعى- البصرى-الحرکى) فى کلا من الإختبار التحصيلى وبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدى ووجود أثر کبير لبيئة التعلم التکيفي الجديدة القائمة على أساليب التعلم الثلاثة (سمعى- بصرى- حرکى)على تنمية الجانب التحصيلى ومهارات حل المشکلات (الخوارزميات) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وفى ضوء النتائج السابقة يوصى البحث بتصميم بيئات التعلم التکيفي قائمة على أساليب التعلم المختلفة وتوظيفها فى العملية التعليمية لتنمية المهارات المختلفة لدى الطلاب، وزيادة الإهتمام بتصميم بيئات التعلم التکيفى القائمة على أساليب التعلم فى تقديم المقررات المتنوعة للمراحل التعليمية المختلفة.الکلمات المفتاحية: أسلوب التعلم، بيئات التعلم الإلکتروني التکيفي، الخوارزميات.
 
The research aims toDesign new Adaptive E- Learning Environment based on learning style (auditory, Visual, kinesthetic) and measure its impacton Developing Problem Solving Skills (Algorithms) For Preparatory pupils, to achieve that, the researcher design Adaptive learning environment based on the three learning styles (auditory, Visual, kinesthetic), the research followed the a quasi- experimental approach ,The research sample consists of (100) pupils which categorized by using the learning styles questionnaire that has been developed and its standardization by the British Center into three groups; experimental first group (taught in auditory learning style) consisted of (29), second experimental group (taught by Visual learning style) consisted of (46) and the third experimental group (taught by kinesthetic style) consisted of (25) pupils at the third Preparatory in EL-Gezira school in Cairo, as the researcher build a set of tools ,list of criteria for designing learning style in Adaptive e-learning environment, An achievement test to measure the cognitive aspect in problem solving (algorithms), observation card to measure Skills of problem solving (algorithms), card validity for Adaptive e-learning environment in the light of learning style, As the results showed no statistically significant differences at the level of (0.05) between learning style in post application ) in both of achievement test and observation card to problem solving (algorithms) to the third-year preparatory pupils, , While the results show that there is a difference between the pre and post application in the three learning styles (auditory, Visual, kinesthetic) in both of achievement test and observation card in favor of post application and having a significant impact for new Adaptive learning environment learning styles (auditory, Visual, kinesthetic) to develop the achievement side and problem solving (algorithms) skills for Preparatory pupils, and in light of that results that presented a set of recommendations ,design of Adaptive learning environments based on different learning style to employ in developing the various skills of the students, and increasing interest in Design Adaptive e- learning environments based on learning style in different courses for different levels of education.

الكلمات الرئيسية