تطوير مقرر إلکتروني في ضوء معايير جودة منظمة کواليتي ماترز العالمية وأثره على تنمية التحصيل والمهارات الأدائية لدى طالبات الدراسات العليا Developing an electronic course in the light of Quality Standards International Quality Standards and its impact on the development of achievement and performance skills among postgraduate students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس "تکنولوجيا التعليم" کلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

    إن تصميم المقررات الإلکترونية يجب أن يقوم على أساس معايير محددة وواضحة، ومع ذلک فکثير من المقررات الإلکترونية لا تراعي ذلک ومن المعايير العالمية لتصميم المقررات الإلکترونية معايير منظمة کواليتي ماترز. البحث الحالي يهدف إلى دراسة أثر تطوير وبناء المقررات الإلکترونية العربية في ضوء "معايير کواليتي ماترز العالمية" على تحصيل وأداء طالبات الدراسات العليا تخصص الحاسب الآلي، وقد قامت الباحثة بتصميم وبناء وتطوير مقرر دراسي وفق معايير جودة المقررات الإلکترونية "کواليتي ماترزQM" لتطوير وتطبيق وتقويم مقرر
" الحاسب الآليفي التعليم"، أعدت الباحثة اختباراً تحصيلياً موضوعياً، واختبارين عمليين، فصلي ونهائي لمجموعة المهارات الأدائية، کما أعدت الباحثة استطلاع رأي للطالبات شمل عدة محاور للتعرف على مدي رضاهن عن المقرر، وطُبقت الأدوات على المجموعة التجريبية وتم مقارنة نتائج تحصيل ومهارات أداء المجموعة التجريبية بالمجموعة الضابطة. وأثبتت النتائجفعالية هذا المقرر في تنمية التحصيل والمهارات الأدائية لدى طالبات الدراسات العليا.وقد يرجع ذلک إلى وجود خطة المقرر وتعليمات واضحة حول المقرر للطالبات، بالإضافة إلى وجود تعليمات واضحة عن کيفية تحقيق أهداف التعلم، حيث قدم للطالبات هدف وبنية المقرر بطريقة منظمة واضحة وتحددت سياسة المقرر، وتم توضيح الحد الأدنى من المهارات التقنية التي يجب أن يمتلکها الطالب، إجراءات تناغم تصميم المقرر الذي سمح بسهولة تنقل الطالبات، حيث لا توجد صعوبات فنية في التنقل، وترتيب محتويات المقرر شجع على تفاعل الطالبات مع المقرر، وتقديم مستويات کافية من الدعم التقني الفني والأکاديمي، وعرض المطلوب من الطلاب بشکل موجز وفي الوقت ذاته يحقق الهدف، وتقسيم المنهج بأسلوب واحد، عرض المحاضرات مرتبة کوحدات نمطية (فهرس إلکتروني)، وإنشاء محتوى تفاعلي على المستويين الاجتماعي والتربوي يوضح السبب لاستخدام التقنية في تدريس المقرر، والإفادة من جميع التقنيات المتوفرة مثل الفصول الافتراضية، والمناقشات والمدونات وغرف المناقشة الظاهرية ومواقع ويکي والمجموعات والإنجازات وتسهيل الوصول من خلال تصميم أدوات تُرشد الطالبات خلال الأجزاء المختلفة.
       The design of e-courses must be based on clear and specific criteria. However, many e-courses do not take into account this and the international standards for e-course design are Quality Matters. The current research aims to study the impact of the development and construction of Arabic e-courses in the light of "Quality Matters International standards" on the achievement and performance of graduate students specializing in computer. "Computer in Education", the researcher prepared an objective achievement test, and two practical tests, quarterly and final performance skills group, the researcher also prepared a survey of students included several axes to identify their satisfaction with the course, and applied tools to the experimental group The results of achievement and skills of the experimental group were compared with the control group. The results proved the effectiveness of this course in the development of achievement and performance skills of graduate students. This may be due to the existence of a course plan and clear instructions about the course for students, in addition to the existence of clear instructions on how to achieve learning objectives, where the students provided the goal and structure of the course in a clear and determined policy, and clarified the minimum technical skills that the student must possess, Harmonization of course design, which allowed easy movement of students, where there are no technical difficulties in the movement and arrangement of the contents of the course encouraged the interaction of students with the course, and provide adequate levels of technical and academic technical support, and the presentation of the required students in a brief while at the same time achieve the goal, One-way curriculum, presenting lectures arranged as modules (electronic index), creating interactive social and educational content explaining why technology is used in teaching the course, utilizing all available technologies such as virtual classrooms, discussions, blogs, virtual discussion rooms, wiki sites, groups and achievements, and facilitating access By designing tools to guide students through different parts.

الكلمات الرئيسية