أنماط عرض الإيماءات بالوکيل التربوي(المجازية-المخادعة-وبدون) في بيئة تعلم إلکتروني قائمة على الويب من خلال منصة "إدمودو" وأثرها على تنمية التحصيل ومستوى الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية Types of displaying gestures in Pedagogical Agent (Metaphoric - Deictic - and without gestures) in a web-based learning environment through the "E

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تقنيات التعليم بجامعة نجران سابقًا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تعرف أثر توظيف أنماط عرض الإيماءات بالوکيل التربوي على کل من التحصيل ومستوى الانتباه، لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتکونت عينة الدراسة من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي، وعددهم(75) تلميذاً وتلميذة، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتم تقسيمهم إلى ثلاث مجموعات تجريبية، واستخدمت الباحثة منهجين بحثين هما: المنهج الوصفي التحليلي لتعرف الوکيل التربوي وأنماط عرض الإيماءات المستخدمة معه، والمنهج التجريبي؛ لبيان أثر المتغير المستقل، وهو تقديم الإيماءات بالوکيل التربوي في ضوء ثلاثة أنماط لعرض الإيماءات (المجازية- المخادعة-وبدون) لقياس أثرها على المتغيرين التابعين(التحصيل- مستوى الانتباه)، وتمثلت أداتا البحث في الاختبار التحصيلي، ومقياس الانتباه، وقد توصلت النتائج إلى أن:(1) ارتفاع مستوى التحصيل لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي سواء کان مدعومًا بالإيماءات (المجازية-المخادعة) أو بدون إيماءات؛ (2) ارتفاع مستوى الانتباه لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي سواء کان مدعومًا بالإيماءات(المجازية-المخادعة) أو بدون إيماءات؛ (3) ارتفاع مستوى التحصيل لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي المدعوم بالإيماءات (المجازية-المخادعة) مقارنة بالوکيل التربوي بدون إيماءات ؛(4) ارتفاع مستوى التحصيل لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي المدعوم بالإيماءات المجازية مقارنة بالوکيل التربوي المدعوم بالإيماءات المخادعة أو بدون إيماءات؛ (5) ارتفاع مستوى التحصيل لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي المدعوم بالإيماءات المخادعة مقارنة بالوکيل التربوي بدون إيماءات؛ (6) ارتفاع مستوى الانتباه لدى التلاميذ نتيجة لاستخدام الوکيل التربوي المدعوم بالإيماءات(المجازية-المخادعة) مقارنة بالوکيل التربوي بدون الإيماءات.
The current research aims to study the effect of displaying types of gestures in the pedagogical agent on both achievement, and level of attention through primary school pupils. The study sample consisted of (75) pupils include both boys and girls  from  the third grade primary school, who  were randomly chosen, also they were divided into three Experimental groups, The researcher used two research methods: the descriptive analytical approach to identify the pedagogical agent and the types of gestures used within , and the experimental approach to study  the effect of the independent variable  through  providing  gestures with the pedagogical  agent in three types of displaying gestures (Metaphoric - Deictic - and without) to measure their impact on the dependent variables ( Achievement - level of attention), and the two research measuring  tools were the achievement test, and the scale of  level of attention, the results have founded  that: (1) high achievement level for all the three experimental groups students as a result of using the pedagogical agent, whether supported by gestures (Metaphoric - Deictic) or without gestures;(2) also high level of attention  for all the three experimental groups students, as a result of using  the  pedagogical agent, whether supported by gestures (Metaphoric - Deictic) or without gestures; (3) higher achievement  level for the  students group  who use  the pedagogical  agent supported by (Metaphoric - Deictic) gestures, compared to those students  who use the pedagogical agent without gestures; (4) Increased academic achievement for students who use of the pedagogical agent supported by Metaphoric gestures compared to the pedagogical agent supported by Deictic gestures or without gestures; (5) high achievement level for  students,  as a result of using  of the pedagogical agent  supported by Deictic gestures compared to other students who use the pedagogical agent which is not supported by gestures;(6) high level of attention for students who use the pedagogical agent supported by (Metaphoric - Deictic) gestures, compared to  those who use the pedagogical agent which  is  not supported by gestures.

الكلمات الرئيسية